Bijverdiengrens voor studenten blijft

Een overgrote meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Bussemaker de bijverdiengrens voor studenten verhoogt of zelfs afschaft als de basisbeurs verdwijnt. Maar zij is dat niet van plan.

Volgend studiejaar krijgen masterstudenten misschien geen basisbeurs meer, als de plannen van het kabinet door de Eerste en Tweede Kamer komen. Mogen ze dan wat meer bijverdienen voor ze hun ov-kaart verliezen?

Ov-kaart
Regeringspartijen VVD en PvdA vinden van wel, net als CDA en GroenLinks. Ze stelden vragen aan minister Bussemaker, maar zij geeft niet thuis. De studenten krijgen immers nog een ov-kaart en misschien ook een aanvullende beurs. Daarom ziet ze geen reden om aan de bijverdiengrens te tornen.

Rijke studenten hebben eigenlijk geen studiefinanciering nodig, is de gedachte achter de bijverdiengrens. Dus als studenten in een jaar meer verdienen dan 13.531 euro, moeten ze een deel van hun basisbeurs, aanvullende beurs en ov-kaart terugbetalen. Wie 100 euro te veel verdient, moet 100 euro terugbetalen.

Bijverdiengrens verhogen
Maar als de basisbeurs verdwijnt, scheelt dat uitwonende studenten 3.200 euro per jaar. Voor thuiswonende studenten gaat het om 1.200 euro. Het zou voor de hand liggen om de bijverdiengrens met zo’n soort bedrag te verhogen, maar dat doet het kabinet niet.

‘Een verdere verhoging van de bijverdiengrens ligt naar het oordeel van de regering niet direct in de rede’, schrijft Bussemaker. Want als je geen basisbeurs krijgt, hoef je minder terug te betalen. Als je bovendien geen aanvullende beurs of ov-kaart krijgt, hoef je sowieso niets terug te betalen.

Bijbaan
Dus wie zo’n 13.000 euro per jaar verdient met zijn bijbaan (of met een eigen bedrijfje) kan het verlies van de basisbeurs niet zomaar compenseren met een beetje harder werken. Want dan komt ook de ov-kaart en eventueel de aanvullende beurs in gevaar.

Anon

Dat is onzin: elke student zou gestimuleerd moeten worden om onderwijs te volgen, ongeacht of je daarnaast hard werkt en veel verdient of rijke ouders hebt.

2013-11-06 09:55:12

Hoi

hardwerkers moet je belonen niet straffen. liever hardwerkers ondanks dat ze veel verdienen stufi geven, dan luie studenten die er niks bij verdienen stufi geven.

2013-11-05 16:26:32

Anoniem

Lijkt me niet meer dan logisch dat er "ergens" een bijverdiengrens gesteld wordt om (nog) in aanmerking te komen voor een bijdrage van de overheid. Boven 13.000 euro moet je toch wel voor jezelf zorgen, zeker als je per se een auto / dure hobby wilt!

2013-11-05 14:53:36

Hardwerkende studente

Het is schandalig dat de minister het niet stimuleert om zo veel mogelijk self-supporting te zijn als student. Zodra je een beetje kosten hebt (auto, eigen woonruimte, dure hobby etc.), kom je met 13.000 euro per jaar eigenlijk net niet rond.

2013-11-05 10:03:48

Anon

Volgens mij is het de Tweede Kamer die besluiten neemt en de minister die het uitvoert. Beide regeringspartijen zijn het eens dat die bovengrens weg moet, maar een lullig uitvoerend ministertje zegt even wat anders... Zie ik nou iets verkeerd?

2013-11-05 09:59:01