Studenten geven 951 euro per maand uit

Een nieuwe studie, een nieuw adres, nieuwe vrienden waarmee je vooral veel gaat feesten: studeren kost heel wat. Financiën zijn wel het laatste waar aankomende studenten zich druk om maken, maar budgetteren is slim!

Uit een onderzoek van Stichting Weet Wat Je besteedt blijkt dat ruim 50 procent van de nieuwe eerstejaarsstudenten geen benul heeft van zijn inkomsten of uitgaven, laat staan dat ze daar een overzicht van hebben.

Ontspanning
In het onderzoek lezen we ook dat 77 procent van de eerstejaarsstudenten naast uitgaven voor de studie vooral geld denkt uit te geven aan ontspannende activiteiten. Maar in de praktijk valt dat tegen.

Een overzicht van de maandelijkse kosten waar een uitwonende student rekening mee moet houden volgens het Nibud:

Fietsendieven
Naast het jaarlijkse collegegeld moet je rekening houden met kosten voor levensonderhoud, verzekeringen én fietsendieven. Bijvoorbeeld een inboedelverzekering, niet geheel onbelangrijk want studentenhuizen staan niet bekend om hun brandveiligheid.

Ook een aansprakelijkheidsverzekering is geen overbodige luxe. De kans dat je in je studententijd dronken op de fiets naar huis een zijspiegeltje meeneemt, is reëel. Daarnaast wordt je fiets ongetwijfeld minimaal twee keer gejat gedurende je studententijd.

Budgettips
Maar er zijn talloze manieren om ervoor te zorgen dat je als beginnend student niet direct in financiële catastrofe terecht komt. Lees hier welke budgettips je daarvoor kunnen behoeden:

• Maak een studieplan, dat kan op www.financieelstudieplan.nl. Ga na wat er binnenkomt en wat je uitgeeft. Het geeft de mogelijkheid om je inkomsten en uitgaven te vergelijken met andere studenten. En: het is gratis.
  • Vraag een aanvullende beurs aan als je daar recht op hebt.
  • Vraag zorgtoeslag en huurtoeslag aan. Afhankelijk van je inkomen, kun je tientallen euro’s van de overheid terugkrijgen in de vorm van zorgtoeslag. Huurtoeslag krijg je alleen als je een eigen voordeur hebt; helaas is dat in veel studentenhuizen niet het geval.
  • Zorg ervoor dat je huurbaas je niet belazert met schandalig hoge huurprijzen. Check of je kamerhuur realistisch is met het puntensysteem op www.huurcommissie.nl.
  • Doe belastingaangifte. Studenten kunnen veel geld terugkrijgen, vooral dankzij de loonheffingskorting.Verder kan iedereen bepaalde studiekosten van de belasting aftrekken, zoals verplichte boeken en het collegegeld.
  • Koop tweedehands boeken en maak gebruik van je studentenkorting. Laat je informeren welke kortingen je krijgt en zwicht niet voor de eerste de beste ‘kekke’ frisbee als welkomstpresentje.
  • Of: ga in België studeren, dat is een stuk goedkoper. Het collegegeld is slechts 570 euro én de kamernood is er niet zo groot als in Nederland.

Corneel

Deze link is misschien ietsje duidelijker, omdat het de samenvatting is waar precies deze getallen vandaan komen: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/studeren/wat-kost-studeren.html

2014-09-18 15:58:29

Corneel

Deze gegevens komen uit een onderzoek uit 2012, wat toen al in 2012 gepubliceerd is: http://www.nibud.nl/over-het-nibud/actueel/onderzoeksrapporten/nieuws/artikel/nibud-studentenonderzoek-2011-2012.html

2014-09-18 15:53:40

Arold Roestenburg

Boodschappen moet inderdaad 152 euro zijn, foutje in de infographic.

2014-09-16 13:46:53

Bob de Huisbaas

Alles bij elkaar is toch echt 851euro. Dus zal wel 152 euro boodschappen zijn. Anders kom je niet veel verder dan kale spagheti en noodles.

2014-09-16 13:44:50

Rekenen

Ik kom uit op 851 als ik dat nareken.

2014-09-16 13:32:01

Arme student

52 euro per maand voor boodschapjes, Die mogen voor mij ook de boodschappen doen! :D

2014-09-16 12:53:49