‘Mbo’ers dupe van nieuwe leenvoorwaarden’

Studentenvakbond LSVb en scholierenorganisatie JOB hebben weinig vertrouwen in de terugbetaalregels van het nieuwe leenstelsel. Mbo’ers zullen zich laten afschrikken door de nieuwe leenvoorwaarden, stellen ze.

Als volgend jaar de basisbeurs verdwijnt, veranderen de terugbetaalregels voor de studieschuld: oud-studenten mogen er langer over doen en hoeven maandelijks minder te betalen.

Mbo’ers behouden de basisbeurs; voor hen verandert er niets. Pas als mbo’ers in het hbo doorstuderen gaat hun schuld onder de nieuwe, gunstiger voorwaarden vallen, beloofde minister Bussemaker de Tweede Kamer.

Maar die nieuwe voorwaarden zijn helemaal niet gunstiger, waarschuwen de mbo-scholieren van JOB en de studenten van de LSVb. Sterker nog: ‘Ambitie wordt straks de nek omgedraaid omdat de mbo-schuld ineens onder hele andere voorwaarden valt’, aldus LSVb-voorzitter Tom Hoven.

De nieuwe terugbetaalregels zijn toch veel gunstiger dan de huidige?
Hoven: ‘Dat vinden wij niet. Oud-studenten mogen hun studieschuld straks in 35 jaar terugbetalen in plaats van in 15 jaar. Daardoor zijn de maandlasten over het algemeen lager, maar uiteindelijk zijn studenten meer geld kwijt aan rente. Bovendien wil het kabinet de rente anders gaan berekenen. De huidige rente ligt op 0,8 procent, in het nieuwe stelsel zou dat 1 procent geweest zijn.’

Wat is de oplossing voor mbo-studenten die doorstuderen?
‘Wij vinden dat mbo’ers moeten kunnen kiezen hoe ze hun schuld terugbetalen. Huidige bachelorstudenten verliezen hun basisbeurs als ze straks aan hun master beginnen en zij mogen kiezen volgens welke regels ze terugbetalen: de oude of de nieuwe. Dus het lijkt ons wel zo eerlijk om mbo’ers ook die keuze te geven.’

Wat zou je mbo’ers aanraden als ze mogen kiezen?
‘Terugbetalen onder het oude systeem. Dan ben je in vijftien jaar van je schuld af, en betaal je er uiteindelijk minder rente over.’

Dan worden de maandlasten waarschijnlijk veel hoger.
‘Ja, dat kan. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat de basisbeurs gewoon behouden blijft.’

.

Heeft mbo een bachelor master systeem? Nee, dus waarom dit wel aan mbo'ers bieden en niet aan de hbo studenten die alleen hbo doen? Dat is niet eerlijk, dit is gewoon het hebben van geen ambitie bevorderen. Wil je gunstige voorwaarden: ga doorleren.

2014-10-25 13:24:35