Biechtstoel-app voor Jheronimus Bosch 500

Tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch hebben mobiele applicaties ontwikkeld voor de stichting Jheronimus Bosch 500. De ‘Tuin der Lusten’, het beroemde drieluik van de kunstenaar, diende als inspiratiebron. Vrijdag presenteerden de Bossche studenten hun resultaten in de Gruyterfabriek.

De vijftien apps werden in groepen ontworpen voor het kunstenfestival Shine dat in mei plaatsvindt in Den Bosch en deel uitmaakt van de manifestatie Jheronimus Bosch 500. Alle apps hebben tot doel de interactie tussen de toekomstige festivalbezoekers te bevorderen en mensen aan elkaar te koppelen. ‘Het was eigenlijk een hele vrije opdracht’, aldus docent Eke Rebergen. ‘Iedereen heeft er iets anders van gemaakt en dat is voor docenten natuurlijk een feestje.’

In de expositieruimte zijn dan ook uiteenlopende resultaten te zien. Van verlichte appels die bezoekers rondleiden op het festival tot een zes meter hoge aardbei die op ontploffen staat. En van een 3D-wereld tot een selfie-app die de gezichten en emoties van bezoekers projecteert op gebouwen.

Verrast
Ook de organisatie van het festival is aanwezig. Iris Peters spreekt de studenten aan het eind van de middag toe. ‘Jullie hebben ons enorm verrast. Knap, want we hebben de lat hoog gelegd’, geeft ze de CMD-ers mee. ‘Toch waren we het over de winnaar snel eens.’ Naast de mogelijkheid het idee van de winnaars daadwerkelijk uit te voeren op het festival, krijgt de winnende groep ook gratis toegang tot het hele festival.

Het ei van Bosch
‘Helder, eenvoudig en een perfecte aansluiting op Bosch’, zo werd het winnende project ‘Het ei van Bosch’ door de organisatie beschreven. Jeanic Smits is een van de bedenkers. ‘We hebben ons gefocust op het ei dat te zien is op het schilderij van Jeroen Bosch. Een ei staat onder meer voor wedergeboorte en op dat thema hebben wij voortgeborduurd.’

De groep heeft een heuse biechtstoel-app ontwikkeld. ‘Met onze app kun je via een spraakopname anoniem je grootste fouten opbiechten. Vervolgens word je door een kompas naar een grote donkere ruimte geleid in de vorm van een ei. Binnenin zijn alle spraakopnames te horen. Door je fouten uit te spreken en ze vervolgens in het ei achter te laten, loop je herboren het ei uit.’ Ze lacht: ‘Je kunt dus letterlijk je ei kwijt.’

Shine
Shine is een multidisciplinair kunstenfestival en gaat over de verlokkingen van het dagelijks leven. Dit wordt verbeeld met ingrepen in de openbare ruimte waarbij mensen met elkaar in contact komen en de stad samen beleven. Shine vindt plaats van 7 tot en met 17 mei in en rondom het Paleiskwartier.

N.B. Alle foto’s zijn gemaakt door Ben Nienhuis fotografie.