Deeltijdonderwijs: scherpe kritiek private hogescholen

Private hogescholen zijn onaangenaam verrast. Na lange onderhandelingen over nieuwe vormen van deeltijdonderwijs kunnen publieke hogescholen alsnog roet in het eten gooien, waarschuwen zij.

Binnenkort mogen hbo-instellingen experimenteren met hun deeltijdonderwijs. Het moet flexibeler worden. Studenten mogen studiepunten bij verschillende onderwijsinstellingen bijeen sprokkelen (ook bij private aanbieders als de LOI en NCOI) en bovendien gaat er iets veranderen in de financiering: voor sommige studies kunnen studenten van de overheid een soort tegoedbonnen krijgen.

Details online
Maandenlang is erover gepraat met alle betrokkenen. Het ministerie zette uiteindelijk de details van het experiment met het deeltijdonderwijs online, zodat iedereen er commentaar op kon geven. Dat heeft alleen de NTRO (koepelorganisatie van het private hoger onderwijs) gedaan. Die waarschuwt dat de publieke hogescholen de plannen alsnog kunnen torpederen.

Private hogescholen als LOI en NCOI doen graag aan de experimenten mee, want die bieden een kans om alsnog overheidsfinanciering te krijgen via de tegoedbonnen (die vouchers worden genoemd).

Slecht idee
Dat laatste is precies waar de publiek gefinancierde hogescholen mee in hun maag zitten. De plannen voor flexibeler onderwijs begrijpen ze wel, maar die nieuwe financiering is in hun ogen een slecht idee, zoals voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen heeft gezegd.

De publieke hogescholen zouden het experiment nu kunnen blokkeren. In de voorwaarden staat namelijk dat minimaal drie bekostigde hogescholen per sector moeten meedoen. Ook moet er in het experiment een ‘representatieve verhouding’ zijn tussen bekostigde en niet-bekostigde instellingen. Wat gebeurt er dan als publieke hogescholen gewoon geen voorstellen indienen of als hun voorstellen niet goed genoeg zijn?

Bizarre situatie
De NRTO noemt het een ‘bizarre situatie’. Het idee is dat het onderwijs flexibeler wordt van het experiment, maar als de bekostigde hogescholen niet flexibel genoeg zijn om eraan mee te doen, kan het opeens niet doorgaan.

100.000 euro opstartsubsidie
Daarnaast krijgen de bekostigde hogescholen 100.000 euro opstartsubsidie voor elke opleiding die meedoet. Dat vinden de private aanbieders ook niet eerlijk, want zij krijgen dat geld niet. ‘Zoals al eerder gemeld kan de NRTO ook met deze voorwaarde niet akkoord gaan’, aldus het commentaar.

De internetconsultatie is nu gesloten. Binnenkort komt het kabinet met de definitieve voorwaarden voor het experiment. De Academie van Deeltijd van Avans heeft al aangegeven aan het experiment mee te willen doen.