3,1 procent van de Avansstudenten heeft eigen bedrijf

3,1 procent van de Avansstudenten is al tijdens de studie ondernemer. Voor het eerst is Avansbreed onderzoek gedaan naar de interesse voor ondernemerschap onder studenten.

7,2 procent van de gevraagde studenten zegt nog tijdens of snel na de studie een eigen bedrijf te starten en 28,5 procent van de studenten geeft aan misschien als zelfstandige aan de slag te gaan. In totaal hebben 28.720 Avansstudenten meegedaan aan het onderzoek.

Streven naar 12 procent
Uit landelijk onderzoek blijkt dat 12 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer is. ‘Het is een mooi streven als ten minste 12 procent van onze studenten ondernemer wordt’, zegt Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur van Avans.

In de onderwijsvisie van Avans staat dat alle Avansstudenten over een ondernemende houding dienen te beschikken. ‘Maar dat is iets anders dan ondernemer zijn. Ondernemers zijn een bijzondere slag mensen. Studenten die tijdens hun studie een bedrijf starten moeten we als school zeker stimuleren en faciliteren’, zegt Zijderveld. Bijvoorbeeld door rolmodellen te laten zien. ‘Maar of dat via een statuut moet zoals we nu hebben voor topsporters, dat weet ik nog niet.’

De meeste ondernemers
De top 3 academies met relatief gezien de meeste studentondernemers binnen Avans zijn de Academie voor Industrie en Informatica (7,2 procent), de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie (6,5 procent) en de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost (5,8 procent). In totaal telt Avans 601 studentondernemers.

Grootste interesse
De interesse om een bedrijf te starten na de studie is het grootst bij de Academie voor Marketing en Business Management, de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost, de Avans School of International Studies en Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie.

Sociale studies
Bij de Academies voor Sociale Studies Den Bosch en Breda is de interesse in ondernemerschap erg laag. ‘Daar moeten we wat aan doen gezien de ontwikkelingen in die sector. Het is goed om de studenten daarmee te confronteren. Het werk dat ze gaan doen zal eerder als zelfstandige zal zijn dan in vast dienstverband. We moeten uitleggen dat het leven als zelfstandige aantrekkelijk kan zijn.’

Ben je een Avansstudent en heb je plannen voor een eigen onderneming? Neem dan eens contact op met Starterslift.

In het magazine van Punt ook elke maand aandacht voor studentondernemers: