Studentenziektes: je zult ze maar hebben

De Avansstudent, waarbij onlangs schurft is vastgesteld, is zeker niet de eerste student die last heeft van de huidziekte. In verschillende studentensteden – Groningen, Maastricht, Nijmegen – zijn de afgelopen jaren meldingen geweest van schurft. Maar studenten zijn ook regelmatig slachtoffer van andere virussen of epidemieën.

Bof
In 2011 maakte de bof een comeback. Ook een Avansstudent werd toen geveld door de kinderziekte, waarvan één van de symptomen een opgezwollen gezicht is. Zwelling van de speekselklier onder het oor, zwelling van de zaadballen en uitslag zijn andere ziekteverschijnselen. Studenten zijn een makkelijke prooi voor de bof, omdat zij veel contact hebben met elkaar, bijvoorbeeld bij verenigingen of in studentenhuizen. Het is moeilijk om besmetting te voorkomen, omdat de bof al voordat de eerste symptomen zichtbaar zijn, besmettelijk is.

Darmvirus
Na een schuimparty van studentenvereniging Virgo in 2012 kwamen verschillende studenten een tijdje niet meer van het toilet af. Ze hadden tijdens het feest een besmettelijk darmvirus opgelopen. Het vermoeden bestond dat een van de aanwezigen het virus onder de leden had en meerdere studenten had besmet. Buikloop, overgeven, vermoeidheid en gewichtsverlies zijn klachten. Ook in Delft waarde het virus rond, daar werden studenten van het corps massaal besmet.

Ziekte van Pfeiffer
Een ziekte die onder studenten makkelijk wordt doorgegeven is de ziekte van Pfeiffer. Die wordt in het Engels niet voor niets kissing disease genoemd. Het ‘uitwisselen van speeksel’ is een belangrijke oorzaak, maar het virus kan ook op andere manieren worden overgedragen. Pfeiffer komt het meeste voor bij jongeren tot 25 jaar. Niet iedereen die het virus oploopt krijgt klachten. De ziekte begint vaak met keelpijn, koorts en opgezette klieren. Wie langdurig last heeft van Pfeiffer, is vooral heel erg moe.

Chlamydia
Door laksheid als het gaat om condoomgebruik en gebrekkige kennis over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s), is chlamydia een veelvoorkomende infectie onder studenten. Wanneer je na een avondje stappen met die leuke medestudent in bed belandt, blijkt het in het heetst van de strijd lastig om over condooms te beginnen. Tricky, want niet iedereen die chlamydia onder de leden heeft, merkt dat. De gevolgen van de infectie kunnen groot zijn; bij vrouwen kan de soa leiden tot verminderde vruchtbaarheid en bij mannen tot ontstekingen in de plasbuis of bijbal.