NSE: Avansstudenten ‘ontevreden’ over huisvesting, stagebegeleiding en sport

Avansstudenten zijn dik tevreden over hun studie zo blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2014 (NSE). Op stagebegeleiding, studentenhuisvesting en sportvoorzieningen scoort de hogeschool wat minder.

De tevredenheid over ‘de studie in het algemeen’ van de gemiddelde Avansstudent is wederom een paar honderdsten gestegen. Op een vijfpuntsschaal geven studenten Avans een score van 3,93 qua tevredenheid in het algemeen. Van de middelgrote en grote hogescholen is er maar één hogeschool waar de studenten nóg tevredener zijn, en dat is NHTV-Breda. Deze hogeschool scoort 4.0.

Roostering
De afgelopen jaren scoorde Avans niet al te best op roostering, het College van Bestuur gaf daarop aan maatregelen te nemen om de tevredenheid hierover te laten toenemen en dat lijkt zijn eerste vruchten af te werpen. De tevredenheid is met 0,13 punten gestegen naar 3,23.

Stage
Avansstudenten zijn het meest tevreden over hun stage zo blijkt uit de NSE. Dan gaat het om zaken als wat een student tijdens de stage heeft geleerd (4,08), de aansluiting van de stages bij het overige onderwijs (3,63) en de begeleiding vanuit de stageplek (3,88).

Stagebegeleiding
Minder tevreden zijn studenten over de stagebegeleiding vanuit school (3,29) en de voorbereiding op de stage door de opleiding (3,11).

Studentenhuisvesting
De slechtste themascore is dit jaar voor studentenhuisvesting. Met een 3,18 scoort Avans slechts een magere voldoende op dit thema. Cijfers op academieniveau zijn nog niet bekend. Het is momenteel nog lastig inschatten in welke Avanssteden studenten ontevreden zijn over de huisvesting.

Studentensport
Ten opzicht van vorig jaar zijn studenten nog minder tevreden over de sportvoorzieningen vanuit de instelling. Avans scoort op dat punt een 2,95. Dat is het laagste cijfer dat Avansstudenten dit jaar gegeven hebben in de NSE. Ook vorig jaar waren studenten al kritisch hierover.

Het College van Bestuur schrijft in een reactie aan medewerkers blij te zijn met de wederom positieve algemene beoordeling van Avans en zal zich samen met de academies en diensten beraden op acties die nodig zijn om de scores nog verder te verbeteren.

Bekijk hier de factsheet.

NSE-factsheet-2014-1-max NSE-factsheet-2014-2-max