Avanslector: Overheid laat het afweten als het gaat om zonne-energie

karelspee-maxNederland concentreert zich te veel op windenergie en te weinig op zonne-energie. Dat betoogt Avanslector Karel Spee. ‘In Nederland wordt alleen gekeken naar grote projecten zoals grote windparken. Je kunt ook besparen als je de energie niet meer uit het stopcontact hoeft te halen.’ Spee geeft op vrijdag 16 oktober zijn lectorale rede over ‘de verleiding van de zonnecel’ bij Avans in Den Bosch.

De Nederlandse overheid laat het volgens hem afweten als het gaat om zonne-energie. Onduidelijkheid over onder andere toekomstige belastingmaatregelen zit de zonnecel in de weg. Voor zonne-energie van je eigen dak betaal je nu nog geen belasting, maar in de toekomst wil de minister daar verandering in brengen. ‘Hij ziet namelijk miljarden aan energiebelasting verdwijnen uit de staatskas.’ Oneerlijk, denkt Spee. ‘Het is logisch dat je kosten betaalt voor het gebruik van het elektriciteitsnet, maar waarom zou ik belasting betalen over energie die ik zelf opwek?’

Eerlijke verdeling
Spee pleit voor de invoering van een CO2-belasting. Wie vervuilt, betaalt. En er moet een eerlijke verdeling komen voor de energiekosten, denkt hij. Grote bedrijven zoals Avans, betalen namelijk minder voor hun energie omdat ze minder belasting hoeven te betalen. Hoe meer je gebruikt, hoe minder je betaalt. ‘Nog grotere gebruikers zoals de zware industrie betalen nog minder. Daarmee subsidieert de overheid in feite deze grote bedrijven. Als ook deze grotere gebruikers meer belasting betalen, wordt het sneller rendabel om ook zonder subsidie zonnepanelen te installeren.’ De transitie met zonnepanelen wordt dan niet door de overheid gefinancierd maar door de grootgebruikers.

Daarnaast is er volgens hem winst te behalen door kleiner te denken. ‘In Nederland wordt alleen gekeken naar grote projecten zoals grote windparken. Je kunt ook besparen als je de energie niet meer uit het stopcontact hoeft te halen.’
Dat is ook precies waar zijn lectoraat zich op richt. Niet alleen de Nederlandse daken moeten volgens de lector ingezet worden om energie op te wekken. Een luxaflex, voorgevels van huizen en de bovenkant van vrachtwagens zijn allemaal geschikt om te voorzien van flexibele zonnecellen.

Flinterdunne zonnecellen
Het lectoraat Solar Productietechnologie en Equipmentontwikkeling richt zich op de toepassing van deze flinterdunne zonnecellen. Hoe zijn ze te gebruiken en hoe kun je ze op een rendabele manier toepassen. ‘Als je de daken van auto’s en vrachtwagens voorziet van deze zonnecellen bespaar je zo’n vijf tot tien procent afhankelijk van het soort voertuig. Dat lijkt niet veel maar alle kleine beetjes zijn meegenomen.’

zonneboom-max

De zonneboom in het klein

Zonneboom
Een van de projecten van het lectoraat is de zonneboom. Deze boom met zonnecellen als bladeren moet nog dit studiejaar in de tuin van de Onderwijsboulevard komen te staan. De levensgrote boom kan met zijn duizenden flexibele zonnecelbladeren telefoons of laptops opladen op zonnige dagen.

Voor het project is de lector nog op zoek naar studenten die in het team willen meewerken via curricula of als vrijwilliger. ‘Momenteel zijn we met name op zoek naar studenten die mee kunnen helpen aan PR, sponsoring en we zoeken nog een graficus. Natuurlijk kunnen we ook nog andere studenten gebruiken.’ Geïnteresseerden kunnen zich melden bij projectleider Vasco van Oosterwijck.

Karel Spee is sinds 2014 lector bij Avans. Daarnaast is hij actief als consultant bij Solliance/TNO. De lectorale rede vindt plaats op vrijdag 16 oktober op de Onderwijsboulevard 215. Aanmelden is verplicht.

Ad Rozemond

Hallo, ik zoek een ingang voor informatie over het BI-DIRECTIONEEL gebruik van een elektrische auto in combinatie met Zonne energie, wellicht Karel Spee of iemand anders, graag een reactie Ad Gepensioneerd docent HZ Vlissingen

2023-03-28 12:11:03