NHTV en Hogeschool Leeuwarden winnen geding

Rechterlijke uitspraken negeren loont soms. De Hogeschool Holland neemt een boete voor lief door vierhonderd studenten vrijetijdskunde toe te laten. Maar het geld dat deze studenten in het laatje brengen is een veelvoud van die boete. Andere hogescholen kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Enorme opluchting onder de vierhonderd eerstejaars vrijetijdskunde van de Hogeschool Holland. Zij vreesden te worden weggestuurd, maar kregen de vorige week te horen dat ze toch aan hun studie mochten beginnen. De Hogeschool Holland legt daarmee de uitkomst van een kort geding naast zich neer. Want begin juli sprak de rechter uit dat de Diemense hogeschool maximaal 150 eerstejaars vrijetijdskunde mag toelaten. Voor elke extra student moet Diemen een dwangsom van 20.000 gulden betalen, met een maximum van 250.000 gulden.De rechtszaak was aangespannen door de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland in Leeuwarden (CHN) en de toerisme-hogeschool NHTV in Breda. Die beriepen zich op een convenant uit 1997 waarin de Hogeschool Holland had beloofd niet meer dan 150 eerstejaars toe te laten. Die afspraak schendt Diemen al drie jaar, en de rechter vond dat dat nu afgelopen moest zijn. De hogeschool hoeft echter niet wakker te liggen van die 250.000 gulden boete. Want de extra studenten leveren een veelvoud daarvan op. Voor elke afgestudeerde hbo’er betaalt de overheid immers 35.000 gulden. Omdat gemiddeld tweederde van alle hbo-studenten afstudeert, kan Holland straks ongeveer zes miljoen gulden extra tegemoet zien. Daar komt het collegegeld dat de studenten binnen brengen nog eens bovenop. Dat beloopt voor 250 studenten al gauw twee à drie miljoen gulden. Uiteraard brengen de extra studenten ook kosten met zich mee. Maar al met al springt de Hogeschool Holland er met haar ‘verboden’ gedrag toch goed uit. Wat dat betekent voor soortgelijke convenanten, moet nu blijken. Nog dit voorjaar maakten hogescholen onderlinge afspraken over maximum-aantallen studenten toerisme-onderwijs (NHTV 400, Holland en CHN ieder 100) en hotel-onderwijs (Den Haag en CHN ieder 300, Deventer en NHTV ieder 90). Eerder werden over onder meer small business zulke afspraken gemaakt. Overigens procederen zowel de Hogeschool Holland als de CHN en de NHTV door over vrijetijdskunde. Diemen voert aan dat ze geen wettelijke basis had om studenten te weigeren, haar tegenspelers eisen naar verluidt vijf miljoen aan schadevergoeding. ‘Ik denk dat dit uitmondt in jarenlang juridisch getouwtrek’, zegt de Diemense college voorzitter Rietvelt. (HO/HOP)