ISO: ‘Betere spreiding reizigersaanbod door verruiming OV-weekkaart’

De topdrukte in het openbaar vervoer vrijdags in de vooravond en maandags in de ochtendspits kan worden voorkomen door de geldigheid van de weekkaart voor studenten op te rekken, zo meen t het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). De studentenbond schrijft in een persbericht: ‘Door de OV-weekkaart op vrijdag tot 24.00 uur te laten lopen en op zondag al om 18.00 uur in te laten gaan kan de mensenmassa beter gespreid worden.’

Het Ministerie van Onderwijs liet eerder dit jaar weten afschaffing van de gratis OV-kaart te overwegen. Uit een peiling onder studenten door Intomart is evenwel gebleken dat zij in grote meerderheid de kaart willen behouden. Een algemene verhoging van de studiebeurs in ruil voor afschaffing van de kaart zien de meesten niet zitten.
Het ISO sluit bij de uitkomsten van het onderzoek aan, en wil dat het systeem onveranderd blijft bestaan. Met één uitzondering: de geldigheid voor de weekkaart moet worden opgerekt. Het ISO pleit ervoor de verruiming in de onderhandelingen tussen ministerie en Nederlandse Spoorwegen in te brengen.
Volgens ISO-voorzitter Maudy Keulemans zal een ruimere geldigheid van de weekkaart tot gevolg hebben dat minder studenten tegelijkertijd de trein pakken: ‘Zo kan er misschien ook nog eens gezeten worden.’ Nu is de weekkaart geldig van maandagmorgen 4.00 uur tot vrijdag 19.00 uur. Het ISO wil overigens dat de keuzemogelijkheid voor een weekendkaart blijft bestaan.
Het ministerie en de Nederlandsche Spoorwegen hebben enkele jaren geleden de keuze tussen de weekkaart en de weekendkaart aan de studenten opgelegd. De weekendkaart zou vooral bedoeld zijn voor studenten op kamers (‘uitwonend’), de weekkaart voor studenten die bij hun ouders wonen (’thuiswonend’). Maar in de praktijk kiest het merendeel van de studenten voor de weekkaart, ook als ze op kamers wonen. Daardoor verplaatste bijna al het weekendverkeer zich naar de vrijdagmiddagspits en de maandagochtendspits.

Het idee van het minister Hermans om te laten kiezen tussen een OV-kaart en een hogere beurs wordt door het ISO van de hand gewezen. De studentenbond wijst erop dat de NS heeft aangekondigd de OV-kaart voor studenten onder die voorwaarden helemaal niet meer te willen. De voorgestelde compensatie van 120 gulden vindt het ISO onvoldoende. Voorzitter Keulemans: ‘Er is al zoveel afgesnoept van de studiefinanciering onder het mom van “OV-jaarkaart”, dat het schamele bedrag van 120 gulden een lachertje is.’ (FG)