Studiestaker ‘mag’ collegegeld terugkrijgen

Studenten kunnen een deel van het collegegeld terugkrijgen als ze in de loop van het studiejaar afhaken. Maar universiteiten en hogescholen worden niet verplicht daadwerkelijk terug te betalen. ‘We hebben er dus niets aan’, zegt Maudy Keulemans van de studentenbond ISO.
Met de nieuwe regel wil de minister Hermans mogelijk maken dat studenten hun studie afwisselen met bijvoorbeeld een tijdje werken of iets anders. Om zulke flexibele studieroutes mogelijk te maken heeft Hermans eerder al de studiefinancieringswet veranderd. Daardoor hebben studenten nu tien jaar de tijd om hun diploma te halen.
Studenten die stoppen met studeren kunnen hun collegegeld voortaan in maandelijkse termijnen terugkrijgen. Dat kan vanaf drie maanden nadat zij zich hebben laten uitschrijven als student.

Of studenten veel met de vrijblijvende maatregel opschieten is de vraag. Een aantal instellingen heeft al laten doorschemeren niet happig te zijn op terugbetaling. Zij vinden dat dat te veel administratieve rompslomp oplevert. ‘Een bestuur heeft geen enkel belang bij terugbetalen’, zegt Keulemans. ‘We moeten dus maar hopen op hemelse colleges van bestuur.’

Over het wetsvoorstel van Hermans wordt nu eerst advies gevraagd van de Raad van State. Daarna gaat het naar de Tweede Kamer. (HO/HOP)