‘Verpleegkunde kan niet meer eerstejaars trekken’

Wat de opleidingen verpleegkunde ook zullen doen, de kans is klein dat ze er meer studenten mee trekken. Ook de landelijke campagne ‘De Zorg. Het echte werk’ zal weinig opleveren.
Dit blijkt uit een enquête onder scholieren over de manier waarop zij hun beroepsopleiding kiezen. Leerlingen die in de zorg willen werken, kiezen daar uit volle overtuiging voor. Ze zijn beter gemotiveerd dan aankomend studenten in andere studierichtingen. Wie voor verpleegkunde kiest, doet dat omdat hij het werk nuttig vindt. Wat ze later verdienen, is van minder belang.

Uit de enquête blijkt dat de mogelijkheden van opleidingen om meer eerstejaars te werven minimaal zijn. Alle studenten die wel iets voor verpleegkunde voelen, kiezen daar ook voor. Wie twijfelt, laat zich niet overhalen door verlaging van het collegegeld of een bonus bij het afstuderen.
Evenmin is het zinvol om de duur van de opleiding in te korten of meer praktijk in de studie te stoppen. ‘Dat leidt maar tot een handjevol nieuwe studenten’, aldus Frank Peters. Hij werkt bij de organisatie voor arbeidsmarktonderzoek OSA, die opdracht gaf voor de enquête.

Het personeelstekort in de zorg is zo nijpend, dat een groeiend aantal ziekenhuizen bedden leeg moet laten. Het ministerie van Volksgezondheid begon vorig jaar een landelijke campagne, ‘De zorg. Het echte werk’ getiteld, voor meer verpleegkundigen.

Volgens Peters zal de campagne weinig effect sorteren. ‘De zorg heeft helemaal niet zo’n slecht imago onder scholieren. Er komen veel mensen op af. Maar ze stappen er na verloop van tijd net zo snel weer uit. Daar zou de aandacht op moeten liggen.’ (MtW/HOP)