Afgestudeerden positief over probleemgestuurd onderwijs

Studeren in kleine, zelfstandig werkende groepen loont. Afgestudeerden die zo gestudeerd hebben, denken in hun werk beter beslagen ten ijs te komen dan collega’s die ‘gewoon’ onderwijs gevolgd hebben. Dat blijkt uit Maastrichts onderzoek.
Wij zijn beter in samenwerken, in problemen oplossen, in zelfstandig werken, in klaarstaan voor collega’s en in het produceren van nieuwe ideeën. Dat zeggen afgestudeerden van de Universiteit Maastricht als ze zich vergelijken met collega’s die van andere universiteiten komen. Ze danken dat aan het ‘probleemgestuurde onderwijs’ van hun universiteit.

Bij probleemgestuurd onderwijs (PGO) worden weinig colleges gegeven. In plaats daarvan worden studenten in groepjes aan het werk gezet om zelfstandig problemen op te lossen. De Universiteit Maastricht is de bakermat van deze onderwijsvorm, maar inmiddels is PGO een wijdverbreide onderwijsmethode op tal van universiteiten en hogescholen. Ook aan de Hogeschool Brabant zijn veel opleidingen de afgelopen jaren op PGO overgegaan. (HO/HOP)