Project St. Joost met Tilburgse Academie voor Architectuur

De studierichting Architectonische Vormgeving/Interieur is een samenwerkingsproject aangegaan met de Tilburgse Academie voor Architectuur en Stedenbouw (AAS), onderdeel van de Fontys Hogescholen. Derde- en vierdejaars studenten kunnen dit semester een introductieprogramma volgen. De samenwerking is opgezet om de doorstroming van de St. Joost-studenten naar de vervolgopleiding Architectuur aan de AAS te bevorderen.
Het programma is begin februari gestart met een twaalftal studenten en loopt tot medio juni. Zij krijgen op vrijdagmiddag les in Tilburg. Het programma levert de deelnemers bij goed gevolg acht studiepunten op en zij krijgen vrijstelling van het verplicht project in de derde en vierde periode.
Zowel de Faculteit Techniek en Natuur van de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch kennen een opleiding Bouwkunde/Architectuur. St. Joost is met de AAS in zee gegaan omdat het een vervolgopleiding heeft, zegt St. Joost-directeur Balthus de Louweren. ‘Dat is toch een ander niveau; het zijn onvergelijkbare grootheden.’
Dat de AAS onderdeel is van Fontys Hogescholen, een concurrent van de Hogeschool Brabant, is geen belemmering. ‘Het is de enige vervolgopleiding op dat gebied die in deze regio wordt aangeboden. Ik denk niet dat er iemand van wakker ligt dat die tot de Fontys behoort’, stelt De Louweren. (GR)