Verbraak (Fontys): nieuwe communicatieopleidingen straks in de problemen

Norbert Verbraak, bestuursvoorzitter van Fontys Hogescholen, waarschuwt dat er op den duur geen plaats is voor alle populaire nieuwe opleidingen die momenteel als paddestoelen uit de grond komen. ‘Hogescholen richten zich op opleidingen waar ze nog veel studenten mee kunnen trekken’, zegt Verbraak. ‘Zoals communicatie – op dat gebied komen er in korte tijd zes of zeven opleidingen bij. Je kunt nu al voorspellen dat die opleidingen straks financieel in de problemen komen.’
De Hogeschool Brabant, naaste buur van Fontys, wil in 2002 in Tilburg zo’n communicatie-opleiding starten. Vijfendertig kilometer verderop in Eindhoven verzorgt Fontys zelf al jaren zo’n opleiding, en sinds 2000 biedt Fontys in Tilburg een opleiding interculturele communicatie aan. Maar als gevolg van nieuwe spelregels in het hbo kan Fontys de Hogeschool Brabant weinig in de weg leggen.

Sinds twee jaar mogen de hogescholen van de minister hun gang gaan bij het starten van nieuwe opleidingen. De hogescholen maken zonder terughoudendheid van die vrijheid gebruik. Vorig jaar konden zestig nieuwe opleidingen van start gaan. Dit jaar liggen er 117 aanvragen bij de ACO, de commissie die Hermans voorlopig nog van advies dient over nieuwe opleidingen.
Sommige hogeschoolbestuurders slaan bij zoveel initiatief bezorgd aan het rekenen. Het totale aantal hbo-studenten groeit nauwelijks, stellen zij. Een toenemend aantal opleidingen leidt dus tot een dalend aantal studenten per opleiding. En dus tot hogere kosten per student.
Verbraak luidde in januari al de noodklok. In zijn nieuwjaarstoespraak waarschuwde de bestuursvoorzitter voor ‘desastreuze versnippering’: die kan tot ‘zelfdestructie’ leiden.

Overigens doet Fontys zelf enthousiast mee aan het aanvragen van nieuwe opleidingen. Met acht aanvragen staat Fontys op de derde plaats in de top tien van aanvragende hbo-instellingen.(HO/HOP)