IB-Groep wil ‘Internetbankieren’

Studenten hoeven geen ingewikkelde formulieren meer in te vullen of aan de telefoon te hangen om wijzigingen door te geven aan beurzenverstrekker IBG. Als het aan ‘Groningen’ ligt, kan dat volgend jaar allemaal digitaal.
De IBG probeert uit alle macht van zijn klantonvriendelijke imago te komen. Studenten denken nog altijd aan eindeloze wachttijden aan de telefoon, onbeantwoorde brieven en ondoorgrondelijke bureaucratie als het over de Groningse beurzenverstrekker gaat. Oudere medewerkers van de IBG huiveren nog steeds bij de gedachte aan de onmetelijke chaos die de invoering van de Wet Studiefinanciering halverwege de jaren tachtig veroorzaakte.
Zo onafzienbaar zijn de puinhopen daarna niet meer geweest, maar een geoliede machine is de voormalige Informatiseringsbank nog altijd niet. Bij grootschalige systeemvernieuwing zouden meer dan twintig verschillende computersystemen van de IBG worden vervangen door één nieuwe. Zo kunnen klanten van A tot Z door dezelfde medewerker worden geholpen, zonder eindeloos doorverbinden. Het project draaide uit op een fiasco. Zo’n zestig miljoen gulden verdween daarbij tot door het afvoerputje.
Volgens de IBG zijn de problemen nu zo goed als opgelost. Zelfs tijdens drukke periodes komt negentig procent van de bellers er nu door. Dat is vooral te danken aan het succes van een e-mailpakket, dat antwoorden genereert op de meest gestelde vragen. Medewerkers van de IBG kunnen het groeiende aantal ‘klanten’ dat zich via Internet meldt, zo snel van dienst zijn.
Studenten kunnen sinds dit voorjaar al per e-mail ‘veilige’ veranderingen aan Groningen doorgeven, zoals een nieuw postadres. In augustus wordt de website van de IBG bovendien uitgebreid met antwoorden op veel gestelde vragen als ‘hoe hoog wordt mijn beurs?’.
Uiteindelijk moeten studenten hun hele dossier via het web kunnen bijhouden, inclusief het aanvragen van bijvoorbeeld leningen. Het systeem zou vergelijkbaar worden met Internetbankieren. De beurzenverstrekker zegt daarmee technisch en organisatorisch binnen drie maanden te kunnen beginnen.
Omdat een algemeen erkend digitaal identiteitsbewijs nog ontbreekt, wil de IBG met de plannen wachten. Groningen praat met het ministerie van Binnenlandse Zaken en met de bankwereld, om direct te kunnen aansluiten bij een ‘nationaal digitaal paspoort’. De site moet in de tweede helft van 2002 klaar zijn. (WvD/HOP)