Bossche studenten klagen over levering boeken en readers

ertogenbosch wordt volop gemopperd over de verstrekking van boeken en dictaten. ‘Wij krijgen heel wat klachten van studenten en docenten. Tientallen’, zegt Janine Kooreman, medewerkster bij het Onderwijsbureau van de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek (ABCT). ‘De leveranties zijn onvolledig. Het gaat zowel om de boeken als dictaten. Die zullen nog worden nagezonden.’
Dergelijke geluiden komen ook bij andere academies binnen. Management-assistente Wilma Zonneveld van de Academie Industrie & Informatica maakt een lijst van de verschillende problemen die studenten en docenten ondervinden. Ze telt er meer dan tien. Eén ervan is dat studenten voor de bezorging thuis 7,50 gulden dienen te betalen. ‘Dat stond niet op de boekenlijst.’
Dit jaar was het voor het eerst dat dictaten niet meer in de Winkel van de hogeschool afgehaald konden worden. De levering is uitbesteed aan het bedrijf InterE, waar studenten al enkele jaren boeken kunnen bestellen. Dit kan via de boekenlijsten of via de Internetsite van het bedrijf. De pakketten konden afgehaald worden tijdens de Beurspleindagen in de laatste week van augustus of worden naar de studenten thuis opgestuurd.
‘Het loopt niet zoals wij gehoopt hadden’, reageert Thom van den Brule, hoofd van het Bedrijfsbureau. Ook hij heeft gehoord van de klachten over de verstrekking van boeken en dictaten. ‘Ik ben informatie aan het verzamelen om er iets aan te kunnen doen’, zegt hij. Samen met het Facilitair Bedrijf gaat hij na hoe de studenten op de hoogte zijn gesteld van de nieuwe werkwijze. ‘Studenten zeggen dat ze niet wisten dat ze bij InterE moesten bestellen. Maar voor zover ik nu kan overzien staat dat in de brieven die de Onderwijsbureau’s voor het begin van het studiejaar naar de studenten hebben gestuurd.’ (GR)