Bossche scholieren bouwen aan raket

Een groep van vijftien scholieren uit het middelbaar onderwijs volgt elke donderdagmiddag lessen bij de opleiding Werktuigbouwkunde aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. Zij krijgen in een theoretisch gedeelte te horen wat er op technisch gebied komt kijken om een raket te kunnen lanceren. In het praktijkgedeelte bouwen de scholieren aan een miniraket en deze wordt uiteindelijk ook echt gelanceerd.
De scholieren participeren binnen het project ‘Doorlopende Leerwegen’. Er wordt gewerkt in groepjes van vijf personen die begeleid worden door docenten van de opleiding. Als de deelnemers zich gedurende het hele project goed hebben ingezet, krijgen ze na afloop van de cursus in januari een certificaat. Daarnaast kunnen de scholieren ook een tentamen doen, waarmee ze nu al twee studiepunten verdienen. Deze tellen dan automatisch mee als zij beslissen volgend jaar een van de technische studierichtingen aan de hogeschool te gaan volgen.
Het project is een samenwerkingsverband tussen de hogeschool en elf middelbare scholen in Den Bosch, dat in 1996 is begonnen. Onlangs werd dit samenwerkingsverband met vijf jaar verlengd. De betrokken partijen hebben afgesproken om zoveel mogelijk van elkaar te leren. Een andere doelstelling is om de overgang van voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs te verbeteren, waardoor de scholieren makkelijker aansluiting kunnen vinden in hun vervolgopleiding.
Het is de eerste keer dat middelbare scholieren aan de hogeschool lessen kunnen volgen. In de loop van het schooljaar zullen ook de opleidingen Management, Economie & Recht, Commerciële Economie, de Akademie voor Kunst en Vormgeving en de instellingen de HAS Den Bosch, de Stoas en de pabo projecten voor middelbare scholieren organiseren. (KvdL)