Campagne moet buitenlandse studie dichterbij brengen

Bijna alle universiteiten en hogescholen in Nederland doen van 3 tot en met 10 oktober mee aan de Nationale week van Studeren in het Buitenland. Volgens het Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs die de week organiseert, laten veel studenten hun buitenlandse plannen te snel varen.
De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch organiseert samen met de naastgelegen HAS (agrarisch hoger onderwijs) een programma op donderdagmiddag 4 oktober in het atrium van de HAS.
De volgende week wordt op diverse locaties van de Hogeschool Brabant met een infostand informatie verspreid over studeren in het buitenland.

Nuffic wil studenten er in de campagne vooral op wijzen dat ze op tijd moeten beginnen met de voorbereiding van hun buitenlands verblijf. ‘Het blijkt een groot struikelblok dat het in de regel toch minstens een half jaar duurt om alles rond studie, onderdak en verblijf te regelen’, aldus Amanda Moesman van Nuffic. ‘Hoewel er soms ook hele banale redenen zijn om buitenlandse plannen af te blazen, zoals mensen die een vriendje of een baantje niet kwijt willen raken.’
Volgens studentenbond LSVb is de angst voor studievertraging een belangrijke reden voor studenten om niet naar het buitenland te gaan. ‘Uit de telefoontjes naar onze studentenlijn blijkt dat er veel onduidelijkheid heerst over de verdragen tussen universiteiten en landen waarin de studiepunten geregeld zijn’, aldus LSVb-voorzitster Sofie Joosse.
Dat de prestatiebeurs sinds kort doorloopt tijdens buitenlands verblijf is een vooruitgang, al zou de LSVb het bedrag graag aangevuld zien worden tot de levensstandaard van het land van bestemming. ‘Bovendien heb je er niets aan bij vertraging, want de studietijd in het buitenland blijft gewoon meetellen.’
In de tweede editie van Week van Studeren in het Buitenland organiseren de 39 deelnemende instellingen – acht universiteiten en 31 hogescholen – veel voorlichtingsmarkten en workshops. Daarin wordt geprobeerd duidelijkheid te scheppen over de vele beschikbare studiebeurzen en de diverse regelingen en procedures. Uitgebreide programma’s met muziek, optredens en prijsvragen zijn er onder meer in Amsterdam en Utrecht, waar de hogeschool en de universiteit samenwerken. (WK,HOP)