Huisvesting buitenlandse studenten ook Brabants probleem

Breda, Tilburg en Den Bosch hebben net als Amsterdam en Groningen problemen met het huisvesten van buitenlandse studenten.
Mirjam Lamme, hoofd woondiensten van Brabant Wonen, vraagt zich af hoe nieuwe lichtingen studenten in de provinciale hoofdstad moeten worden gehuisvest. Het Bossche woningbureau verhuurt appartementen aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. De hogeschool verhuurt de appartementen weer door aan de studenten uit den vreemde.
En ook aan de Hogeschool Brabant worden de problemen in de toekomst alleen maar groter, voorspelt Peter van Bragt, beleidsmedewerker internationalisering van de Hogeschool Brabant. Nu al is een groep van tussen de dertig en veertig Franse studenten ondergebracht in bungalowpark Katjeskelder in Oosterhout. De Faculteit Techniek en Natuur (FTN) heeft een aantal Poolse studenten ondergebracht in bungalows in de Beekse Bergen bij Hilvarenbeek. Van Bragt ziet dit als een ‘creatieve oplossing’. De studenten in Oosterhout en Hilvarenbeek moeten tijdens de kerstvakantie de bungalows uit. Bovendien betalen ze 650 gulden per persoon per maand voor de bungalow.
Minister Hermans van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap reageerde onlangs op kamervragen door te zeggen dat hij maatregelen tegen woningnood onder buitenlandse niet nodig vindt. In Groningen en Amsterdam sliep een aantal buitenlandse studenten in noodgebouwen. Een deel van hen is vanwege de kamernood uit Nederland vertrokken.’ (RS)