Emancipatiesteunpunt opgeheven

Het Landelijk Steunpunt Emancipatie in het hbo (LSE) is per 1 januari 2002 opgeheven. Het ministerie van Onderwijs heeft de subsidie na tien jaar stopgezet. De hogescholen maakten te weinig gebruik van de expertise van het steunpunt.
Het Landelijk Steunpunt Emancipatie heeft de afgelopen tien jaar veel onderzoek gedaan naar de positie van vrouwen in het hbo. Het LSE nam het personeelsbeleid van de hogescholen onder de loep en onderzocht waarom veel vrouwen vroegtijdig vertrekken uit managementposities. Vrijdag 18 januari presenteert het steunpunt een meetinstrument waarmee hogescholen hun managementcultuur in kaart kunnen brengen. Die cultuur is één van de redenen waarom vrouwen vroegtijdig ontslag nemen. Deze zogeheten ‘Glazen Gids’ is het laatste initiatief van het LSE.
In de afgelopen tien jaar heeft geen enkele hogeschool het LSE benaderd voor advies of onderzoek naar de managementcultuur in de eigen hogeschool. Het ministerie wil om die reden het LSE niet langer subsidiëren. ‘Blijkbaar was er onvoldoende behoefte aan een dergelijk steunpunt’, zegt een woordvoerder van het ministerie. Die ziet het subsidiëren van het LSE niet als een taak van het ministerie. ‘Personeelsbeleid is de verantwoordelijkheid van de hogescholen.’
Dat de hogescholen nauwelijks gebruik hebben gemaakt van het steunpunt is logisch, vindt Noëlle Leufkens van het LSE. ‘Bestuurders krijgen puistjes van het woord emancipatie. In onze ogen is het te vroeg om nu te stoppen met het LSE.’
Bij de HBO-raad is de portefeuille emancipatie inmiddels opgeheven. ‘Emancipatie is het pakkie an van de hogescholen zelf’, reageert een woordvoerder van HBO-raad. (MS)