Studenten brengen nieuwe tikkenteller op de markt

Kamerbewoners hoeven ondanks de verdwijning van de KPN tikkenteller geen ruzie te maken over de telefoonrekening. Vier studenten van de Universiteit Twente hebben hiervoor een alternatief registratiekastje ontworpen. De gesprekken worden op een uitneembare module geregistreerd. Het kastje kan worden aangesloten op de computer. Een keer in de twee maanden worden de geregistreerde gesprekken vergeleken met de online KPN telefoonrekening. Dan worden gesprekken en bewoners aan elkaar gekoppeld.
De vier ontwerpers hebben hun eigen bedrijfje, Veller Phone Assistance vof, opgericht om de teller via internet te verkopen. Over ongeveer vier weken komt de Veller tikkenteller, die 75 euro gaat kosten, op de markt.

Vorig jaar kreeg het ontwerp nog de tweede prijs tijdens de ontwerpwedstrijd ‘Tel je tikken’. De wedstrijd was uitgeschreven om een ander systeem te bedenken voor de KPN telefoontikker die dit jaar verdwijnt. De eerste prijs ging naar Delft, maar bleek niet goedkoop geproduceerd te kunnen worden.

De vertrouwde tikker van KPN is vanaf maart waardeloos. KPN stopt geleidelijk met het leveren van de pulsen die nodig zijn voor de werking van de teller. Studenten zitten met de handen in het haar.
KPN kwam wel met dure alternatieven. Het aanleggen van een ISDN-aansluiting is een mogelijkheid. Een studentenhuis krijgt meerdere nummers en de gesprekken zijn makkelijker te registreren. Alleen kost dit ruim 350 euro en is het geen oplossing voor huizen met meer dan acht personen. Een gespecificeerde rekening kan ook uitkomst bieden. Maar het is een gedoe om de rekeningen uit te pluizen. (MvK/HOP)