Van der Woude en Van Zwieten kregen 30 miljoen gulden voor O&O

Casper van der Woude en Jan van Zwieten waren de twee overgebleven aandeelhouders van het van fraude verdachte bedrijf O&O, toen dit eind 2000 werd verkocht aan Euroforum in Eindhoven. Ze kregen er samen 30 miljoen gulden voor. Overeengekomen werd dat de aankoopprijs met terugwerkende kracht zou kunnen worden verhoogd tot 100 miljoen gulden, afhankelijk van de resultaten van O&O tot 2005. De twee hadden bij de oprichting in 1996 slechts 24 duizend gulden ingelegd. Dat komt neer op een waardevermeerdering met een factor 1250 in vier jaar tijd.
De enorme winst van het bedrijf moet volgens het accountantsrapport van het ministerie van OCW hoofdzakelijk worden toegeschreven aan het distance-learning contract van O&O: studenten werden ingeschreven aan diverse hogescholen in Nederland, terwijl ze daar zelden of nooit les kregen.

Van Zwieten, voormalig medewerker van de HEAO-Breda, verklaarde gisteren in een interview in de Volkskrant: ‘Natuurlijk, ons bureau moest winst maken. Wij hebben de randen van de wet opgezocht. Vergelijk het met de belastingen. Iedereen kijkt hoe ver hij kan gaan. Dat deden wij en dat deden de hogescholen ook. Bovendien is de huidige bekostigingsmethodiek uit de tijd. Die gaat uit van een 17-jarige die in vier jaar afstudeert. Zo zit de markt helemaal niet in elkaar. Maar ik heb niet gefraudeerd.’

Casper Van der Woude en Ron Schwiebert, beiden directeuren aan de Hogeschool Brabant, zijn ruim een week geleden door de Raad van Bestuur op non-actief gesteld vanwege hun financiële belangen in O&O. Schwiebert was niet betrokken bij de deal van 30 miljoen; hij was eerder in 2000 voor 6 miljoen gulden uitgekocht. (FG)