Krimpende arbeidsmarkt maakt (nog) geen slachtoffers

Studenten in het hoger onderwijs hoeven zich nog niet veel zorgen te maken over hun kansen op de arbeidsmarkt. De meeste afgestudeerden vonden tot nu toe zelfs heel snel een baan.
Anderhalf jaar na afstuderen is slechts twee procent van de jonge academici en hbo’ers werkloos. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van weekblad Elsevier, uitgevoerd door de Stichting Economisch Onderzoek in Amsterdam.
Ruim zevenduizend studenten werden begin dit jaar geïnterviewd. Economisch leek er toen al zwaarder weer op komst, maar dat had nog geen gevolgen gehad voor de kansen op de arbeidsmarkt van de afgestudeerde uit de lichting ’99/2000. 71 procent van de hbo’ers had zelfs al een vaste baan en meer dan 20 procent een tijdelijke betrekking met uitzicht daarop.
Academici hebben gemiddeld iets minder vastigheid (respectievelijk 55 en 25 procent). Met 1650 euro per maand verdienen ze wel veel meer dan de hbo’er (1425 euro). Academici hebben ook betere secundaire arbeidsvoorwaarden (kinderopvang, bonussen) en meer extra’s (computers, mobiele telefoons).
Het te verwachten salaris verschilt sterk per studie, zo blijkt uit het Elsevieronderzoek. Met 2775 euro per maand voor de tandarts als absolute uitschieter. Afgestudeerden fiscaal recht (2000 euro) en geneeskunde (1950) volgen op gepaste afstand. De grootverdieners in het hbo – informatici en afgestudeerden logistiek & economie – zitten daar nog ruim achter. Het slechtst af zijn wo-studenten frans (1250 euro) en hbo’ers sociaal-pedagogische hulpverlening (1150).

Op het eerste gezicht gaat het crescendo met de hoger opgeleide arbeider: hij was nog nooit zo weinig werkloos, vond zelden zo snel een baan en kreeg nimmer zoveel geld. Elsevier waarschuwt wel dat de rek eruit is: door de lagere economische groei verdwijnen de lease-auto’s. Werkgevers staan niet meer in de rij, er moet gericht worden gezocht naar werk.
Dit geldt minder voor beroepen waar maatschappelijk veel behoefte aan is, zoals dokteren, fysiotherapeuten en leraren. Maar ook de ingenieurs, bedrijfskundigen en informatici doen het nog goed in de lichting ’99/2000.

Als de vraag naar abeidskrachten afneemt, komen bepaalde studies wel meer onder druk dan anderen. Tot vorig jaar deden zelfs filosofen, kunstenaars, alfa- en sociale wetenschappers het goed. Elsevier zet echter een aantal seinen op rood.
Het is daarom een teken aan de wand dat nu al één op de tien hbo’ers culturele en maatschappelijke vorming nog op zoek was naar een baan. Hetzelfde geldt aan de universiteit voor kunstgeschiedenis/archeologie en industrieel ontwerpen. Een flink deel van hun gelukkiger oud-studiegenoten is bovendien alweer op zoek naar iets anders. Al was het maar omdat ze nog geen baan ‘op hun eigen niveau’ hebben gevonden. (WK/HOP)