Planbureau stelt studielening of -belasting voor

De huidige studiefinanciering vervangen door een sociaal leenstelsel of zogenaamde academicusbelasting, levert de staatskas een besparing op van maximaal 3,2 miljard euro. Dat is berekend in een studie van het Centraal Planbureau (CPB).
Het CPB stelt dat een taks of een lening voor studeren rechtvaardiger is dan het huidige stelsel. In plaats van de belastingbetaler betalen de studenten voor hun eigen opleiding. Onderscheid tussen studenten die hun diploma halen en studenten die tussentijds afhaken maakt het CPB niet. Allen moeten na hun studie gaan betalen.
Omdat mensen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding doorgaans meer verdienen, kunnen die de lasten van een lening of een extra taks beter dragen, meent het CPB. Mensen die na hun studie een baan krijgen die minder goed betaalt, hoeven niets te vrezen: de te dragen lasten zouden inkomensafhankelijk worden.
Het CPB zelf heeft geen voorkeur voor een van de beide methoden. Zowel de lening als de belastingmaatregel hebben het voordeel dat de student tijdens de studie niet hoeft te betalen, waarmee de toegankelijkheid van het hoger onderwijs is gewaarborgd. Het bureau stelt wel dat de studenten dan tijdens hun opleiding wel genoeg geld krijgen.

De plannen van het CPB zijn niet nieuw. Eerder dit jaar zocht het CHEPS al naar mogelijkheden om het huidige stelsel van collegegelden en studiefinanciering om te gooien. Oppositiepartij GroenLinks maakte van de invoering van ‘studietaks’ zelfs een punt in het verkiezingsprogramma.
Ook de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) pleit al jaren voor de invoering van een studietaks. Voorzitter Noortje van der Mey: ‘Doordat studenten geen collegegeld moeten betalen tijdens hun studie maar pas achteraf, wordt een belangrijke drempel weggenomen. Als studenten tijdens hun studie een goede lening krijgen, hoeven ze naast hun opleiding niet te werken, waardoor ze meer tijd hebben om te studeren. Tenslotte maakt de taks het mogelijk dat studenten die financieel het meeste voordeel hebben van hun opleiding, verhoudingsgewijs het meeste betalen. Het is dus een prima systeem.’

Het ministerie van Onderwijs vindt de ideeën van het CPB ‘zeer interessant’, maar wil nog niet op de inhoud in gaan. (HOP)