“Instellingen vinden studentenacties ‘sympathiek’”

Begrijpelijk? ‘Ja.’ Sympathiek? ‘Zeker.’ En sluiten de instellingen ook hun deuren tijdens het studentenprotest tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs? ‘Nou, kijk…’
Universiteiten en hogescholen bevinden zich in een spagaat. Natuurlijk willen ze dat de Tweede Kamer een streep haalt door de bezuiniging van 143 miljoen euro. Bij de behandeling van de begroting, vanaf 12 november, is gunstige publiciteit in de vorm van een ordelijk studentenprotest meegenomen.
De VSNU heeft zich achter de manifestatie tegen de bezuinigingen geschaard. Dat is de uitkomst van spoedoverleg met studentenbonden LSVb en ISO. De universiteitenvereniging stelt wel twee voorwaarden. Er mag niet gestaakt worden op de instellingen, omdat dit ten koste zou gaan van het onderzoek.
Verder moeten de studentenbonden LSVb en ISO de verantwoordelijkheid voor de actie nemen, omdat de VSNU beducht is op wanordelijkheden. Tot nu toe lag de organisatie van de actie in handen van het comité ‘12 november’, dat overigens door de LSVb wordt gefaciliteerd.
Tot ernstige ongeregeldheden hebben de studentenprotesten recentelijk niet geleid, maar de hoger-onderwijsbestuurders hebben een goed geheugen. Neem de bezetting van het Utrechtse spoorwegemplacement in 1995. Memorabel is ook de veldslag die de Mobiele Eenheid tien jaar geleden in Den Haag leverde met een groep demonstranten. En wie garandeert dat niet opnieuw een groep autonome relschoppers ten tonele verschijnt?
Dus wegen de woordvoerders hun woorden op een goudschaaltje. ‘We hebben begrip voor de actie, maar het is aan de hogescholen om te bepalen of ze meedoen’, zegt Duco Adema namens de HBO-raad.
‘Het is nu aan de colleges van bestuur om te besluiten hoe ze de studenten en medewerkers mee te doen aan de manifestatie’, zegt VSNU-woordvoerder Sjoerd van Andel. Naar verluidt wil het Utrechtse CvB de actie steunen met een oproep aan de faculteiten en diensten om begrip te tonen voor de actie.
‘Dit is heel belangrijk’, vindt LSVb-voorzitter Noortje van der Meij. ‘Als iemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, volgen er waarschijnlijk meer. Het is een sneeuwbaleffect.’ De LSVb en het ISO gaan om de tafel om de actieplannen verder vorm te geven.
De stakingskassen van de vakbonden lijken vooralsnog gesloten te blijven. Wel kan de actiegroep ‘12 november’ een donatie tegemoet zien van AbvaKabo-FNV, zodat pamfletten betaald kunnen worden. Ook de Algemene Onderwijsbond overweegt de actie financieel te steunen. (PH/HOP)