Loungegestuurd Onderwijs (LGO) gaat het maken

Het begon als een grap, maar inmiddels is het een heus onderwijsvernieuwend project aan de Haagse Hogeschool. Kussens, luie banken, warme kleuren en het huiselijk comfort van videorecorden en koelkast bij de hand: dat zijn de ingrediënten in de leslokalen van Joris Groen en Arjan Mulder, informaticadocenten aan de Haagse Hogeschool.
Studenten van de opleiding Vormgeving en Ontwerp van Interactie (VIA) zullen niet weg te slaan zijn uit de nieuwe onderwijsomgeving die gebaseerd is op het idee van Loungegestuurd Onderwijs (LGO).
Het idee ontstond in de loungehoek van een personeelsfeest. Toen het eenmaal de vorm had van een echt projectvoorstel werd het enthousiast ontvangen door de leidinggevenden. Zelfs de voorzitter van het College van Bestuur omarmde het idee.
In de Automatiseringsgids legt Groen uit wat er zo geniaal is aan het plan: ‘Het lijkt soms wel of studenten zo min mogelijk tijd op school willen doorbrengen. Met LGO willen wij ze meer betrekken bij het project en de stof door ze een aangenamere ruimte, betere faciliteiten en meer flexibiliteit te bieden qua begeleiding en zelfstudie.’
Of LGO werkelijk tot betere resultaten leidt zal in de praktijk worden onderzocht. In de komende blokperiode zullen twee studentgroepen in de nieuwe lounge-omgeving werken, en twee andere groepen in de klassieke omgeving. De ervaringen van de groepen worden met elkaar vergeleken.
De verbouwing van de Haagse leslokalen wordt bekostigd uit het innovatiefonds van de hogeschool. Maar dat is nog niets vergeleken met de follow-up. Een succesvolle afloop zal grote gevolgen hebben voor de hele Haagse Hogeschool, voorspellen de initiatiefnemers. Alle leslokalen moeten worden verbouwd tot lounges, netwerken aangepast, lesprogramma’s herschreven en benodigde hard- en software aangeschaft. (FG)