“‘Democratie: je hoort ’t wel, maar je ziet het niet’”

De zeven studenten die op 12 november in Den Haag werden opgepakt wegens overtreding van het demonstratieverbod, willen een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Waarschijnlijk stappen ze ook naar de rechter.

‘We zijn onterecht in de cel gezet’, meent Kevin, 25 jaar en laatstejaars journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. ‘Op het moment dat we werden opgepakt, hadden we nog niets gedaan.’
Zes uur zaten ze opgesloten – de zes meiden in één cel en Kevin bij een ‘net niet handtastelijke junk’. Uiteindelijk is het zevental zonder proces-verbaal heengezonden.
Volgens Kevin hadden de zeven zich verzameld op het Centraal Station in Den Haag voor een stille tocht tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs en tegen het door burgemeester Deetman afgekondigde demonstratieverbod. Ze waren begonnen met het schminken van gezichten en afplakken van monden met zwarte tape.
De agenten zouden poolshoogte hebben genomen met een ‘waar denken we dat we mee bezig zijn’. Daarop volgde een woordenwisseling over het verschil tussen een demonstratie en een stille tocht en de vraag of studenten verplicht waren zich te legitimeren. Daarna volgde de aanhouding, die één studente een geeuw ontlokte: ‘Democratie, je hoort het wel, maar je ziet het niet.’ Waarna haar arm door één van de agenten hardhandig zou zijn omgedraaid en ze het uitschreeuwde van de pijn.
Woordvoerder Jan van den Braak van de politie Haaglanden maakt zich niet zo druk. ‘We hebben de studenten verzocht om zich te verwijderen, en daar is niet aan voldaan. Over hardhandig optreden is mij niets bekend. En of ze al wel of niet begonnen waren aan een demonstratie, is een detail waar de klachtencommissie zich over moeten buigen. Daar zullen ze trouwens eerst naar toe moeten, voor de Nationale Ombudsman de zaak in behandeling neemt.’
Burgemeester Deetman, die de demonstratie op 12 november in Den Haag verbood, is ook degene die aan de hand van het advies van de klachtencommissie een oordeel uitspreekt. Maar, zegt Van den Braak: ‘We hebben geen behoefte aan spelletjes. We zijn een transparante organisatie. Als er een fout is gemaakt, wordt dat ook toegegeven.’
Het Platform 12 november stapt in ieder geval naar de rechter om het demonstratieverbod alsnog aan te vechten. Waarschijnlijk wordt daarbij het politie-optreden tegen de ‘zeven van Den Haag’ meegenomen. Plannen om op 19 november in Den Haag te demonstreren voor het recht om te demonstreren heeft Platform 12 november officieel afgeblazen, omdat de gemeente Den Haag ‘geen reden zag om te reageren’. Zo’n tien studenten zetten de actie door. Zij togen dinsdag met blanke spandoeken, witte maskers en afgeplakte mond naar Den Haag. ‘Het was een ludieke actie, maar veel bereiken we hier niet mee’, geeft Tamira Combrink, deelneemster aan de actie en woordvoerder van Platform 12 november, toe.
Ook twee gemeenteraadsleden van de Haagsche Stadspartij en de SP deden mee. ‘De opkomst was niet echt groot, wederom door onze burgermeester Deetman, die veel te laat toestemming gaf’, reageert Ingrid Gyömörei, lid van de SP. (PH/HOP,IG)