HBO-raad grote afwezige bij onderwijsprotest

Breed was de coalitie die vanmiddag op het Museumplein in Amsterdam aantrad tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Studentenbonden, werknemersorganisaties en de koepelorganisatie van universiteiten VSNU stonden zij aan zij op het podium om te zeggen dat het uit moet zijn met bezuinigen. Wie er ontbrak? De HBO-raad.
De koepelorganisatie van hogescholen had wel zijn naam laten toevoegen aan de lijst van ondersteunende organisaties. Ed d’Hondt, voorzitter van de VSNU, zei tijdens een debat op het podium tussen onderwijsorganisaties en politici mede te spreken namens de HBO-raad. Na afloop verklaarde hij desgevraagd daags tevoren met voorzitter Frans Leijnse van de HBO-raad contact te hebben gehad. Die zou door belangrijke andere verplichtingen verhinderd zijn geweest.
Maar dinsdagmiddag zei een woordvoerder van de HBO-raad: ‘Leijnse laat de actie over aan degenen voor wie het is. Dat wil niet zeggen dat hij er niet achter staat. De HBO-raad kiest ervoor het gesprek aan te gaan met de staatssecretaris.’
Eerder raakte de Landelijke Studenten Vakbond in aanvaring met de HBO-raad. Leijnse had namelijk op Prinsjesdag tot ergernis van de studentenbond in een stuk in de Volkskrant voorgesteld de bezuinigingen te betalen door hoger collegegeld te vragen aan personen die een tweede of derde studie doen.
Via een radio-interview dinsdag verdedigde Leijnse zich: ‘Ik ben heel blij met de demonstratie. Onze voorstellen om gericht te bezuinigen, bijvoorbeeld door een tweede en derde studie niet te bekostigen en door de markt meer te betrekken bij de masters, zijn afgeschoten.’
En inderdaad: tijdens de manifestatie betoogden de woordvoerders van alle aanwezige organisaties uit het hoger onderwijs en alle aanwezige politici (VVD en LPF ontbraken) tegen verhogingen van het collegegeld en vóór overheidsfinanciering van masters te zijn. (FG, MS)