Nijs geeft illegale huurders nog vier maanden

Studenten krijgen tot 1 april de tijd om te zorgen dat hun woonadres bij de gemeente overeenkomt met dat bij de studiefinanciering. Daarna riskeren ze een korting op hun beurs. Studentenbond ISO reageert boos op het plan.
Veel studenten zijn weliswaar uitwonend, maar hebben hun feitelijke woonadres niet opgegeven bij het bevolkingsregister in hun gemeente. Kamerverhuurders vinden dat vaak niet goed, bijvoorbeeld omdat ze de huuropbrengst verzwijgen voor de belastingen of de sociale dienst.

In oktober kondigde staatssecretaris Nijs van Onderwijs aan de gegevens te gaan controleren. Die zouden bij tussen de vijftig- en honderdduizend studenten niet in orde zijn. Studenten bij wie de inschrijfgegevens niet kloppen, hebben geen recht op een uitwonende beurs en moeten dus fors terugbetalen.
De bestanden van de Informatie Beheer Groep en de gemeenten zou aanvankelijk per december gekoppeld worden, maar dat is nu uitgesteld tot april. Nijs zegde dat gisteren tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer toe aan de linkse partijen, die vrezen dat de maatregel de kamernood zou verergeren.

Het ISO is niettemin boos op Nijs. De staatssecretaris zou de studentenbonden eerder hebben beloofd de controle tenminste een jaar uit te zullen stellen. Volgens voorzitter Linda van Beek is Nijs’ toezegging in de Kamer dus in feite juist een vervroeging.
Van Beek gaat Nijs op de plannen aanspreken. ‘Nijs gaat er van uit dat studenten gemakkelijk legale woonruimte kunnen vinden, maar tegenwoordig heb je niet meer de keus tussen legaal en illegaal wonen.’ De studentenbond krijgt veel verontruste telefoontjes van studenten die door de maatregel in de problemen dreigen te komen. ‘Het gaat bijna nooit om fraude door de student. De meesten willen zich wel inschrijven, maar mogen dat niet van de huisbaas.’ (WvD/HOP)