Biancheri: ‘Napoleon en Hitler creëerden ook eenheid van landen’

‘Europa is als een grote olietanker. Als je een bocht wil maken, moet je kilometers vooruit denken en goed kunnen anticiperen. Anders is het te laat.’ Dat zegt Franck Biancheri, directeur van de instelling Europe 2020, een denktank voor de toekomst van Europa. Hij was gisteren, op uitnodiging van IBMS-student en lid van de Europese Studentenraad, Florent Sebban, te gast op de Hogeschool Brabant.
Joost Frencken, docent IBMS aan de Hogeschool Brabant, en Gabor Takacs van de Universiteit van Boedapest waren uitgenodigd om commentaar te leveren op de voorstellen van Biancheri.

Ruim vijftig jaar geleden was het doel om een stabiel en vredig Europa op te bouwen. ‘Europa is nu toe aan de tweede fase, en dat is democratie’, stelde Biancheri. Om zijn standpunt te verduidelijken betrok Biancheri enkele controversiële personen in zijn betoog. ‘De historie wijst uit dat Napoleon en Hitler in staat waren een eenheid van landen te creëren. Maar daar was geen sprake van democratie. En de eenheid was dus geen lang leven beschoren.’ Om de democratie binnen Europa te verbeteren heeft Biancheri een lijst opgesteld met veertien voorstellen ‘voor een efficiënte en democratische uitbreiding van de Europese Unie’.

Tijdens de twee uur durende presentatie van Biancheri werd slechts op enkele voorstellen dieper ingegaan. Om de burger meer te betrekken bij de Europese instanties moet de historische as Brussel, Straatsburg en Luxemburg doorbroken worden, stelde Biancheri. Hij wil de centrale instanties verdelen over Londen, Parijs, Frankfurt, Brussel en Den Haag. Alle andere Europese instanties wil hij verdelen over de andere Europese hoofdsteden. Maar daar zijn ze toch niet per se meer ‘EU-minded’, vroeg Frencken zich af. Daar was Biancheri het wel mee eens, maar ‘we moeten gebruik maken van de expertise die aanwezig is in de grote steden’, antwoordde hij.

Biancheri’s lezing vond plaats in het kader van de ‘Newropeans Democracy Marathon’. Hij bezoekt ruim honderd steden in 25 landen om het debat aan te gaan over de toekomst van Europa. ‘De jeugd wordt niet betrokken in de discussie over Europa. Daar willen wij verandering in brengen.’
Helaas was door het enthousiasme van Biancheri de tijd voor een debat met de aanwezige studenten danig geslonken. Zij baalden daar zichtbaar van. Ook Gabor Takacs had een tijdrovende inleiding klaarliggen, maar wegens tijdgebrek gaf hij slechts kort wat commentaar op de voorstellen van Biancheri. ‘Het grootste probleem van Europa is dat de burgers niet het idee hebben dat ze invloed kunnen uitoefenen op Europees niveau’, zei Takacs. Op één punt waren alle aanwezige sprekers het eens: in Europa is nog veel werk aan de winkel en het begint met democratie. (WvB)