Kritiek op collegegeldvoorstel Verbraak

Het idee van Fontys-voorzitter Norbert Verbraak om hogescholen en universiteiten de vrijheid te geven collegegelden naar believen te verhogen is van veel kanten bekritiseerd. De bestuursvoorzitter van Fontys-hogescholen, tevens tweede voorzitter van de HBO-raad, haalde zijn omstreden stokpaardje in zijn nieuwjaarsspeech weer eens van stal.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) benadrukte afgelopen vrijdag in het Eindhovens Dagblad, dat studiekeuze gebaseerd moet zijn ‘op interesse en capaciteiten, niet op de dikte van de portemonnee van de ouders’. De LSVb kwam in september al in aanvaring met de HBO-raad, omdat voorzitter Leijnse en vice-voorzitter Verbraak de collegegeldtarieven wilden inzetten om de bezuinigingen op het hoger onderwijs te financieren.
Ook de vakbonden van onderwijspersoneel wijzen de plannen af. Onderhandelaar Jan Duijnhouwer van het CNV: ‘In een fatsoenlijk land zijn alle studierichtingen voor iedereen bereikbaar, niet alleen voor de elite.’ De Algemene Onderwijsbond (AOb) valt hem bij: hogescholen zijn gesubsidieerde instellingen en horen hun tekorten niet met collegegeldverhogingen te dekken, vindt de bond.
Op de hernieuwde poging om het omstreden onderwerp weer op de agenda te krijgen reageert Verbraaks eigen HBO-raad met een omtrekkende beweging. In het Eindhovens Dagblad laat de koepelorganisatie van hogescholen weten, dat verhoging van de collegegelden ‘op zich’ geen standpunt van de HBO-raad is, en dat men ‘op dit moment evenmin voorstander van gedifferentieerde collegegelden voor de bachelor-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs is’.
De collega’s van de koepel van universiteiten, VSNU, reageren kritisch, maar houden de deur op een kier. ‘Dit is absoluut het verkeerde moment om de discussie aan te zwengelen’, zegt woordvoerder Sparla. ‘Collegegelden vormen slechts één element in het bekostigingsstelsel. Je kunt niet alleen dát onderdeel wijzigen. Dan schop je het hele stelsel omver. De discussie moet dus veel breder gevoerd worden.’ (FG)