Nijenhuis bezorgd over niveau middelbare school

‘Het is een slechte zaak als het ministerie keer op keer denkt dat het niveau van de middelbare school zakken kan. Ik ben er niet gerust op.’ Dat zegt Anneke Nijenhuis, lid van de Raad van Bestuur, in reactie op de nieuwste plannen met het studiehuis.
De mogelijke wijzigingen in het studiehuis maken de hogescholen ongerust. Ze zijn bang dat de aansluiting op exacte studies in gevaar komt. Maar ze springen niet uit hun vel, zoals de universiteiten.
Moord en brand schreeuwden de universiteiten vorige week. De instroom van scholieren in de exacte studies zou nog lager worden als de plannen van demissionair minister van der Hoeven (CDA) doorgaan. Zij heeft een omstreden voorstel gedaan tot ‘verlichting’ van het studiehuis. Vooral in de bètavakken is flink gesneden.
De hogescholen blijven echter kalm. ‘Wij zijn wat beschaafder, netter en voorzichtiger dan de universiteiten’, zegt Robert Blom, voorzitter Natuur en Techniek van de Hogeschool van Utrecht. ‘Maar we zijn wel boos en teleurgesteld.’

In het havo-profiel natuur en techniek verdwijnt meer dan een kwart van de wiskunde-uren. Welk onderdeel van de stof dan minder aandacht gaat krijgen, is nog niet bekend.
Ernstiger nog is het gesteld met het havo-profiel natuur en gezondheid. Natuurkunde verdwijnt daar geheel. Daardoor komen scholieren veel minder met de bètavakken in aanraking. Biologie en scheikunde krijgen er overigens wel iets meer uren bij.

De hogescholen zijn niet blij, maar reageren opbouwend. ‘Wij gaan in februari rond Den Bosch beginnen met een pilot om de problemen bij de aansluiting van middelbare school op hbo in kaart te brengen’, kondigt Anneke Nijenhuis aan. De pilot zal een half jaar duren.
Robert Blom steekt voor een deel de hand in eigen boezem. ‘Wij moeten zichtbaarder zijn voor het voortgezet onderwijs. De leerlingen moeten snappen dat je niet alleen maar met algemene bedrijfskunde een goede baan kunt krijgen. We kunnen iets doen aan de beeldvorming en uitleggen hoe belangrijk het hbo is in de modernisering van het bedrijfsleven.’
‘Scholieren zullen op een lager niveau beginnen en het is maar de vraag of we de student uiteindelijk genoeg vaardigheden weten bij te brengen’, zegt Van Zutphen, beleidsmedewerker van de Technische Hogeschool Rijswijk. Maar hij verwacht toch dat de scholieren met het profiel natuur en gezondheid ook in de toekomst tot de technische studies toegang hebben.
‘Er komt nog overleg met het ministerie en we gaan er vanuit dat dat constructief zal zijn’, deelt een woordvoerder van de HBO-raad mee. De overkoepelende organisatie van de Nederlandse hogescholen geeft daarom niet meteen een afkeurende reactie. Die kan eventueel nog komen. (BB/HOP)