Politieke voorkeur hoger-onderwijsbonzen: CDA en PvdA

Bij de top 10 van het hoger onderwijs bestaan nogal wat aarzelingen over de stem die men op 22 januari zal uitbrengen. Maar de meesten zullen kiezen voor CDA of PvdA. Dat meldt de nieuwssite ScienceGuide.
ScienceGuide heeft degenen die op een lijst van tien meest invloedrijke personen in het hoger onderwijs staan gevraagd wat ze gaan stemmen, en waarom. De keuzes zijn meestal weinig verrassend. Wat vooral opvalt is dat het dikwijls niet van harte gaat.
Zo worden de twee koepelorganisaties in het hoger onderwijs bestuurd door notoire PvdA-leden. Ed d’Hondt (nummer 8), nu voorzitter van de universiteitskoepel VSNU, was in een vorig leven PvdA-burgemeester van Hilvarenbeek en Nijmegen. Hij ‘heeft het er moeilijk mee’, omdat er met zijn partij ‘het een en ander aan de hand’ is. Toch zal zijn stem naar de PvdA uitgaan omdat de publieke verantwoordelijkheid van de overheid bij die partij in betere handen is dan bij de VVD. De andere koepel, de HBO-raad heeft het voormalige PvdA-kamerlid Frans Leijnse (nummer 5) als voorzitter. Hij vindt zijn partij ‘soms helaas wat wankel’, maar kan er op 22 januari als ‘onverbeterlijke sociaal-democraat’ toch niet omheen.
Nummer 1 op de lijst van ScienceGuide is Loek Vredevoogd, die de Nederlandse Accreditatie Organisatie leidt. Hij stemt CDA, al is het met een kritische noot, die hij samenvat met de kreet ‘Nederland Kennisland’.
Over datzelfde punt uit Roel in ’t Veld (nummer 3) veel kritiek richting politiek. Maar de kenniseconomie is voor hem nog niet eens het belangrijkste punt. Voor hem weegt nog zwaarder, ‘dat het belangrijkstre waardenvormende stelsel in de samenleving, namelijk het onderwijs, en daarbinnen dan weer in het bijzonder het beroepsonderwijs, veel meer liefde en respect verdient dan tot nu toe’. Volgens In ’t Veld moeten integratie en multiculturaliteit vooral via het onderwijs worden bevorderd. Al met al aarzelt hij nog op welke partij hij zal stemmen.
CDA-prominente Yvonne van Rooy (nummer 6) is voorzitter van de Universiteit van Tilburg. Zij blijft haar partij trouw vanwege ‘de handhaving van het recht op bijzonder onderwijs’.
Evenmin verrassend zijn de stemmen van minister Van der Hoeven (CDA), staatssecretaris Nijs (VVD) en kamerlid Mariëtte Hamer (PvdA). (FG)

(www.scienceguide.org)