SP favoriet bij Gamma, VVD bij HEAO

De VVD wordt met 39 zetels de grootste partij van Nederland, maar Zalm moet toch oppositie gaan voeren. Dat is de uitkomst van een politieke peiling vorige week aan de Hogeschool Brabant.
In opdracht van de hogeschool krant Impuls ondervroeg een team van de opleiding Commerciële Economie 765 studenten en medewerkers van de HEAO, de sociaal-agogische opleidingen en de centrale ondersteunende diensten, alle gevestigd in het hoofdgebouw in Breda.
Als de studenten en medewerkers van de hogeschool zou liggen, zou een coalitie van Balkenende en Zalm er, net als in de landelijke peilingen, niet in zitten. Maar de hogeschoolpeiling gaat verder: ook een coalitie CDA-VVD-D66 zou op 75 zetels blijven steken en dus net geen meerderheid behalen. Het CDA krijgt van het hogeschoolpubliek maar 28 zetels.
Meer stemmen dan in de landelijke polls komen aan de andere kant van het politieke spectrum terecht. De SP heeft met 28 zetels zelfs meer aanhang dan de PvdA, die niet verder komt dan 26 zetels. Met steun van D66 zou een coalitie SP-GroenLinks-PvdA-D66 mogelijk zijn. Ook de combinatie CDA-PvdA-D66-GroenLinks zou een meerderheid opleveren.
Degenen die menen dat de HEAO een kweekplaats voor VVD’ers is, en dat de sociaal-agogische opleidingen broeinesten van links zijn, kunnen zich door deze peiling gesterkt voelen in hun vooroordeel. Vier van de tien HEAO-stemmen gaan naar de VVD, terwijl bij de sociaal-agogen tweederde van de stemmen naar SP, GroenLinks of PvdA gaat.
Meer resultaten: vrouwen stemmen over de hele linie linkser dan mannen. En de verschillen tussen studenten en docenten zijn bij de HEAO het grootst: in afwijking van de VVD-voorkeur van de HEAO-studenten is bij hun docenten de PvdA favoriet.
De ondervraagde ex-LPF-stemmers stappen in meerderheid over naar de VVD. Maar het Fortuyn-effect is niet uitgewerkt, want de belangstelling voor politiek blijkt ondanks de soap van de LPF nog steeds toe te nemen. (FG)

Klik voor de cijfers:
1. Uitslag peiling vertaald naar kamerzetels.
2. Verdeling van de stemmen t.o.v. de verkiezingen in mei 2002.
3. Onderwijzend en ondersteunend personeel.
4. HEAO/Sociaal-agogisch onderverdeeld naar sekse.
5. Studenten/docenten.
6. Zwevende en zekere kiezers.
7. Het Fortuyn-effect.
8. Scores per opleiding.
9. Wat gebeurde er met de LPF-stemmers van mei?