120 Fontys-studenten biechten pasjesfraude op

Tenminste 120 studenten van Fontys-hogescholen hebben zich schuldig gemaakt aan misbruik van frauduleus opgewaardeerde betaalpasjes. Zij hebben zich vóór dinsdagmiddag 13.00 uur als dader gemeld. Wie vóór dat tijdstip zijn misstap heeft opgebiecht kan op clementie rekenen, zo is door het Fontys-bestuur beloofd.
Vorige week concludeerde een onderzoeksbureau dat op de zaak was gezet, dat betaalpasjes van Fontys op grote schaal valselijk werden opgewaardeerd. Gebleken is dat het pasjessysteem slecht beveiligd is. Met behulp van eenvoudige hard- en software is het bedrog uitvoerbaar.
Het bestuur besloot de daders de kans te bieden zichzelf aan te geven. Alle studenten hebben daarover een brief gekregen. Spijtoptanten die alleen met vals opgewaardeerde kaarten hebben betaald zullen niet worden vervolgd. Wie van hen handel met de kaarten hebben gedreven houden aan de zelfmelding in ieder geval een verzachtende omstandigheid over.
Intussen heeft Fontys maatregelen genomen om verder misbruik te voorkomen. In de kantines kan niet meer met de betaalkaart worden afgerekend. Bij andere servicepunten is het gebruik van de kaart beperkt. Binnenkort zullen alle 45.000 in omloop zijnde kaarten worden ingenomen en door nieuwe worden vervangen. Er wordt nog gestudeerd op een betere beveiliging.
Op de nieuwssite van Fontys heeft de affaire veel reacties uitgelokt. Vooral ICT-studenten reageren. Naar hen wordt met de vinger gewezen, omdat zij de technische tips zouden hebben verspreid. In veel reacties wordt de instelling onachtzaamheid verweten vanwege de gebrekkige beveiliging van het betaalsysteem. Het systeem zou het beveiligingsniveau van ‘prikklokkaarten’ hebben. ‘Voor precies 0,20 eurocent per kaart had Fontys een level-1 securedcard kunnen kopen en was er geen sprake geweest van fraude.’
Anderen wijzen echter op de morele verantwoordelijkheid van de daders: ‘Hier is sprake van een ordinaire fraude. Dat valt onder het strafrecht en moet ook zo behandeld worden. Hoe wil je als frauderend student in de toekomst als docent leerlingen aanspreken die spieken bij een proefwerk of examen? Het gaat hier ook nog eens om volwassenen die een eigen wil en verantwoordelijkheid hebben.’ De student die dit schrijft pleit voor verwijdering van zijn frauderende collega’s. (FG)