‘Bossche kunststudenten kunnen ook zelf broodjes verkopen’

De studenten van de Bossche academie kunnen ook zelf broodjes smeren en die aan medestudenten en medewerkers verkopen. Dat zeggen de leden van de Gemeenschappelijke Academie Medezeggenschapsraad (GAMR) van de kunstacademie Breda en Den Bosch in een advies aan de Hogeschool Medezeggenschapsraad (HMR).
De studenten en medewerkers van de Bossche kunstacademie moeten het al een aantal weken zonder de soep, kroketten en ander etenswaar van cateraar Albron stellen. De keuken voldoet volgens Albron en het facilitair bedrijf niet meer aan door de Keuringsdienst van Waren gestelde eisen. Probleem is onder meer een transportliftje dat niet geschikt zou zijn voor etenswaren. Ook de counter zou niet in orde zijn.
Ieder initiatief van studenten om broodjes te verkopen, moeten we toejuichen, vindt de raad. Op de Rietveldacademie in Amsterdam wordt de kantine volgens Paul Veroude, voorzitter van de academieraad al jarenlang gerund door studenten, die graag wat bijverdienen om hun studie te bekostigen.
Dat de kans groot is dat de Keuringsdienst van Waren deze vorm van zelfvoorziening afkeurt, beseft de academieraad maar al te goed. ‘Als de studenten de broodjes als kunst aanbieden, mag deze verkoop wel’, zegt docentlid Michel Somers. Ook de apparaten voor blikjes en broodjes zouden zelf kunnen worden aangevuld. ‘Misschien wil de concierge één keer in de week blikjes limonade halen’, oppert iemand. Belangrijk is wel dat Albron hier achter staat, vindt Veroude. ‘Niet dat ze meteen de Keuringsdienst van Waren gaan bellen.’
Een ander probleem is dat cateraar Albron officieel een contract van vijf jaar heeft, waarin staat dat niemand anders etenswaar mag verkopen. In het ideale geval hoopt Veroude dat Albron er helemaal mee ophoudt, omdat ze toch niets kunnen leveren onder deze omstandigheden.
Andere opties zoals een tante Beb, die elke dag een verse pan soep komt brengen of een srv-wagen, die dagelijks bij de academie stopt, zijn creatieve oplossingen, maar worden als irreëel van de tafel geveegd. Ook de mogelijkheid de keuken aan te passen aan de huidige normen, lijkt niet uitvoerbaar. ‘Te duur’, zegt Veroude. (CB)