‘Collegegeld voor ICT-studies afschaffen’

Het collegegeld moet niet worden verdubbeld, zoals een commissie van topambtenaren onlangs voorstelde, het moet juist worden afgeschaft – althans voor bepaalde studies. Dat vindt directeur Wim Bens van ict-kenniscentrum Media Plaza.
‘Nederland wil een kenniseconomie worden’, zegt Bens. ‘Dan is het onbegrijpelijk dat twee deuren verderop plannen worden gemaakt om studeren zo onaantrekkelijk te maken.’ Vooral over de ICT-opleidingen maakt hij zich zorgen. De sector kampt met een slecht imago. ‘Je hoort voortdurend berichten over ontslagen, faillissementen en saneringen. Als dan ook nog een het collegegeld verdubbeld wordt, bedenk je je wel twee keer om te gaan studeren’, vreest hij.
Bens maakt een vergelijking met de zorgsector, die door een negatief beeld bij schoolverlaters steeds minder studenten trok. Nu is er een groot tekort aan medici. Hij denkt dat afschaffing van het collegegeld voor sommige opleidingen dergelijke problemen kan voorkomen.
Dat geld moet echter wel ergens vandaan komen. ‘Op het gevaar af dat ik nu mensen beledig: we hebben geen behoefte aan sociaal-culturele antropologen, die leid je echt op voor de WW. Maak daar het collegegeld vier keer zo hoog en schaf het voor bijvoorbeeld de ICT-studies af’, suggereert hij.
Overigens stelde de Tweede Kamer vorig jaar nog voor het collegegeld voor de lerarenopleidingen af te schaffen of drastisch te verlagen, om de tekorten in het onderwijs te bestrijden. Deskundigen waarschuwden toen dat de hoogte van het collegegeld weinig invloed op de studiekeuze van scholieren zou hebben. Een laag collegegeld zou zelfs averechts kunnen werken: het versterkt het imago dat het slecht met de opleiding gaat.
Bens is niet van plan actief met zijn voorstel de boer op te gaan. ‘Ik heb de discussie willen aanzwengelen, en dat is nu gelukt’, zegt hij. (WvD/HOP)