Koopman over OM: ‘Wat er niet is kun je niet vervolgen’

Bestuursvoorzitter Harry Koopman is niet verrast over de beslissing van het Openbaar Ministerie de Hogeschool Brabant niet te vervolgen.
‘Wat er niet is kun je niet vervolgen’, is zijn commentaar. ‘Het zou mij zeer hebben verbaasd wanneer de beslissing niet in lijn zou hebben gelegen met wat we al die tijd zelf hebben vastgesteld.’
In februari diende de toenmalige minister van Onderwijs, Loek Hermans, een aanklacht in tegen zes hogescholen, wegens fraude bij inschrijvingen. De Hogeschool Brabant, een van de beschuldigde instellingen, heeft van meet af aan ontkend fraude te hebben gepleegd. Wel werden in vervolg op de beschuldigingen interne onderzoeken ingesteld, waaruit bleek dat in strijd is gehandeld met bekostigingsregels en de gedragscode van de HBO-raad. Er had beter moeten worden voldaan aan het kriterium dat tegenover een bekostigde inschrijving een substantiële onderwijsinspanning staat.
Koopman legt de beslissing van het Openbaar Ministerie uit als een bevestiging van de ontlastende verklaring die een onafhankelijk jurist in september aflegde. Advocatenkantoor Wijn & Stael, geen huisadvocaat van de hogeschool, stelde in september vast, dat er van fraude geen sprake is.
De bestuursvoorzitter overweegt momenteel geen nadere stappen om genoegdoening te verkrijgen. Hij ziet de gang van zaken achteraf als een ‘politiek handigheidje’ van de toenmalige minister Hermans. ‘Onder duk van de publieke opinie heeft hij zijn blazoen schoon willen houden en de zaak toen maar over de heg gegooid.’
Wel heeft Koopman zich voorgenomen ‘erachteraan te gaan’ wanneer de hogeschool in de toekomst nog met fraude in verband wordt gebracht.

Elders heeft de beslissing van het Openbaar Ministerie voor beroering gezorgd. Bij Saxion Hogeschool IJselland, die als enige wel zal worden vervolgd, is men ‘onaangenaam verrast’. Daar zijn buitenlandse cursisten van de commerciële poot van Saxion buiten hun medeweten en met de handtekening van hogeschoolmedewerkers ingeschreven. Saxion had gehoopt van vervolging gevrijwaard te blijven, omdat de hogeschool indertijd de inschrijvingen terugdraaide toen er publiciteit over ontstond.
Klokkenluider De Jong, die destijds naar aanleiding van de praktijken bij Saxion de affaire aankaartte, vindt de aanpak van het Openbaar Ministerie juist te slap. Hij vreest een doofpotaffaire. Tegenover de Volkskrant verklaarde hij: ‘Van een kabinet dat normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan, valt me dit vies tegen. Balkenende moet mij maar eens uitleggen waarom je wel een Marokkaanse tasjesdief vervolgt, maar geen hogeschool die voor miljoenen fraudeert.’
Ook de Partij van de Arbeid is verbaasd, dat vijf van de zes instellingene vrijuit gaan. Volgende week wordt een rapport van de Rekenkamer over de affaire verwacht. Afhankelijk van wat daaruit komt overweegt PvdA-woordvoerder Tichelaar een parlementair onderzoek aan te vragen. (FG)