Studentenbonden in actie tegen bezuinigingen

De studentenbonden LSVb en ISO gaan actie voeren tegen mogelijke bezuinigingen op het hoger onderwijs. Vorige week lekte een rapport uit van een groep topambtenaren, die onder meer het collegegeld willen verdubbelen en de studiefinanciering afschaffen. Emailacties en demonstraties moeten het onheil weren.
Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) houdt het voorlopig bij een ludieke actie: tegenover het plan van de Centraal Economische Commissie (CEC) stellen zij dat van hun ‘Studenten Economische Commissie’ (SEC), die pleit voor investeringen in het onderwijs en behoud van de studiefinanciering.
Het ISO roept studenten op per email op het SEC-advies te reageren. De bond wil de reacties volgende week aanbieden aan partijleiders Wouter Bos (PvdA) en Jan Peter Balkenende (CDA). ‘Het is nog te vroeg om op het Malieveld te gaan staan’, verklaart ISO-voorzitter Linda van Beek het ludieke karakter van de actie.
Dat bedoelt Van Beek overigens niet letterlijk. Uitgerekend het Malieveld is namelijk op 13 maart het vertrekpunt van een feestelijke stoet studenten – een demonstratie mag het niet heten – die met (ook al) ludieke optredens een pleidooi voor investeringen in het hoger onderwijs kracht bij moet zetten. De actie wordt georganiseerd door het Platform 13-3, de opvolger van het comité 12 november. Dat organiseerde vorig jaar een demonstratie tegen bezuinigingsplannen van het demissionaire kabinet.
Die demonstratie had ook op het Malieveld moeten beginnen, maar het protest stuitte op het laatste moment op een verbod van burgemeester en oud-onderwijsminister Wim Deetman. De demonstranten weken uit naar Amsterdam. Volgens voorzitter Noortje van der Meij van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) overkomt dat de studenten geen tweede keer. ‘We hebben een heel goede advocaat. Als Deetman de demonstratie opnieuw probeert te verbieden spannen we direct een kort geding aan.’
Volgens Van der Meij is de datum strategisch gekozen. ‘De echte onderhandelingen over het regeerakkoord beginnen pas na de provinciale-statenverkiezingen, op 11 maart. Maar je moet dan ook niet te lang meer wachten, want als het eenmaal is vastgelegd is er niets meer tegen eventuele bezuinigingen te beginnen.’

Universiteitenvereniging VSNU en de HBO-raad denken nog na of ze de actie steunen. VSNU-woordvoerder Esther Peters vreest dat een protest tegen het CEC-rapport te veel gewicht aan het plan geeft. ‘We vinden het heel goed dat studenten warm lopen voor de kwaliteit van het onderwijs, maar de actie kan averechts werken. Er bestaat geen enkele politieke steun voor het rapport van de CEC, en zo’n demonstratie maakt de plannen juist alleen maar bespreekbaar.’
Van der Meij is het niet met Peters eens. ‘Toen het CEC-rapport uitlekte hebben we er bewust zo min mogelijk op gereageerd, maar in de media werd het heel groot gemaakt. Nu kunnen we niet meer doen of onze neus bloedt.’ (WvD/HOP)