Verpleegkunde Den Bosch ‘langs koninklijke weg aangevraagd’

‘Dat we plannen hebben om in Den Bosch met verpleegkunde te beginnen, is al een paar jaar bekend. Daarover is met de buren gesproken. We zullen de aanvraag doen langs de koninklijke weg, en daar hoort ook bij dat we met hen praten.’ Dat zegt Anneke Nijenhuis van de Raad van Bestuur naar aanleiding van stekelige reacties van Fontys Hogescholen en het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch.

Vorige week lieten beide onderwijsinstellingen via het Brabants Dagblad weten ‘onaangenaam verrast’ te zijn door de plannen van de Hogeschool Brabant voor een Bossche nevenvestiging hbo-verpleegkunde. Op 16 januari had Skoop/Impuls dat voornemen gemeld.
Volgens bestuursvoorzitter Norbert Verbraak van Fontys is het geen goed plan. ‘We weten uit ervaring dat dit ten koste gaat van de bestaande opleidingen. Per saldo trek je samen nauwelijks meer studenten.’
Maar de Hogeschool Brabant vindt dat er grote behoefte is aan een nevenvestiging in de provinciehoofdstad. Tot nu toe bestaat er daar alleen een duaal opleidingstraject in samenwerking met de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en het plaatselijke Koning Willem I College. Volgens Ria Wijnen, verantwoordelijke directielid van de Faculteit Gamma, is uit contacten met de Bossche ziekenhuizen gebleken, dat die het plan toejuichen. ‘Er is een groot tekort aan verplegend personeel in de zorgsector. Jongeren uit de regio Den Bosch die de dagopleiding verpleegkunde willen volgen moeten naar Eindhoven of Nijmegen. Voor sommigen is dat een belemmering om verpleegkunde te gaan doen.’

Doordat de aanvraagprocedures onlangs zijn veranderd heeft de Stichting Brabantse Hogescholen iets meer tijd dan aanvankelijk was voorzien om de aanvraag de deur uit te doen. De Nederlandse Acrreditatie Organsiatie(NAO) heeft de taak van beoordelaar van nieuwe aanvragen overgenomen van de Adviescommissie Onderwijsaanbod (ACO). De NAO geeft de hogescholen tot mei de tijd hun aanvragen voor te bereiden.
Anneke Nijenhuis wijst erop dat het aanvankelijke besluit van de Raad van Bestuur door de procedurewijziging opnieuw moet worden genomen, maar bevestigt dat het voornemen daartoe onaangetast is. ‘Het is evident dat we deze ambitie hebben. De buren kunnen ervan overtuigd zijn, dat we er netjes mee zullen omgaan.’ (FG)