Mediaschuwe Nijs zegt overleg met studentenbonden af

Staatssecretaris Nijs heeft de Studentenkamer van 13 maart, een officieel overleg met de studentenbonden ISO en LSVb, afgezegd. Formeel vanwege haar demissionaire status, maar volgens het ISO uit vrees voor publicitaire uitglijders.
D66-kamerlid Lousewies van der Laan heeft kamervragen gesteld over het afzeggen van het overleg met ISO en LSVb. De democrate is verbaasd dat de staatssecretaris zich beroept op haar demissionaire status, net nu de toekomst van de studiefinanciering ter discussie staat, de bezuinigingen onder Balkenende-I worden doorgevoerd en de hbo-fraude hoog op de politieke agenda staat. Juist nu zouden de bonden hun zegje moeten kunnen doen, meent Van der Laan.

ISO-voorzitter Linda van Beek heeft wel een verklaring voor de afgelasting: de staatssecretaris is benauwd voor de openbare bijeenkomst met de studentenbonden. ‘De vorige keer is het redelijk uit de hand gelopen.’
Tijdens de vorige Studentenkamer in november vorig jaar, zei Nijs dat ze niet langer tweede en derde studies wilde financieren. Dat standpunt had de staatssecretaris al eerder kenbaar gemaakt. Waar Nijs zich echter bij de Studentenkamer in verslikte, was de pers. Die was vanwege de bezuinigingen van Balkenende-I plotseling in groten getale aanwezig.
En toen ging het mis. Een groot landelijk dagblad opende de voorpagina met Nijs’ plan om tweede en derde studies niet te bekostigen. Daarop tuimelden de Tweede Kamer en onderwijsminister Van der Hoeven over Nijs heen, en moest ze haar plan inslikken. Sindsdien is de staatssecretaris aangeschoten wild.
Dat de nu afgezegde Studentenkamer van 13 maart ook meer dan gemiddelde mediabelangstelling zou hebben getrokken, ligt voor de hand. De bijeenkomst zou ’s ochtends hebben plaatsgevonden op het ministerie in Zoetermeer. Voor die middag staat in Den Haag een studentendemonstratie tegen mogelijke nieuwe bezuinigingen op de studiefinanciering op stapel.

Van Beek vindt dat Nijs de studentenbonden verantwoording schuldig is. ‘Wat komt er in het overdrachtsdossier voor haar opvolger en hoe worden de lopende bezuinigingen ingevuld? Demissionair zijn betekent nog niet dat ze geen beleid meer maakt.’
Nijs heeft de studenten ter compensatie een informeel overleg achter gesloten deuren aangeboden. Als ze er in mei nog zit, wil ze ook weer een Studenkamer houden. Dat vinden LSVb en ISO niet goed genoeg. Van Beek: ‘We willen een normale Studentenkamer. En wel nu. Niet informeel, wel openbaar.’ (PH/HOP)