Project geeft scholieren inzicht in opleidingen

Uit de evaluatie van het Project Doorlopende Leerwegen (PDL) blijkt dat de helft van de deelnemende leerlingen kiest voor een vervolgopleiding aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Tweeëntwintig scholieren van vier middelbare scholen hebben het afgelopen half jaar meegedaan aan het project.

In het PDL participeren de opleidingen Bedrijfseconomie (BE), Commerciële Economie (CE), International Business & Management (IBL), Small Business & Retail Management (SB&RM) en Management, Economie en Recht (MER).
Tijdens het project moesten de leerlingen een ondernemingsplan voor een startend bedrijf schrijven. ‘Hun opdracht heeft raakvlakken met onze verschillende opleidingen. Hierdoor krijgen ze een beter inzicht wat deze precies inhouden en hoe wij hier werken’, zegt projectleider Martin Spierings. ‘Zo komt het marketingplan bij CE aan bod, de financiële onderbouwing bij BE en bij de ondernemingsvorm van het bedrijf komt recht om de hoek kijken.’
De scholieren kregen elke donderdagmiddag les op de hogeschool. Er waren inleidende colleges over de verschillende vakken en lezingen van bijvoorbeeld een beginnende ondernemer en een vertegenwoordiger van een bank. ‘Soms mochten ze op die middag ook naar de Kamer van Koophandel of de gemeente om daar vragen te stellen’, vertelt Spierings. Ook op andere dagen moesten de scholieren nog verder aan het ondernemingsplan werken.
Uit de evaluatie bleek dat de leerlingen vonden dat ze hard moesten werken. Aan de andere kant lieten ze weten er veel van te hebben opgestoken. Spierings vindt dat het wel meevalt met het harde werken. ‘We verwachten wel dat ze veel zelfstandig kunnen doen. Uit de evaluatie bleek dat velen dit moeilijk vinden. De scholieren vinden dat ze meer begeleiding zouden moeten krijgen.’
De leerlingen kwamen van de middelbare scholen, St. Janslyceum, het Jeroen Bosch College, het Frederik Hendrik College in Den Bosch en het Elde College in Schijndel. Volgend jaar is het de bedoeling dat er nog meer scholen bij het project worden betrokken. ‘We willen een versie maken dat scholieren via blackboard mee kunnen doen. Zo kunnen we ook scholen op afstand zoals Oss en Zaltbommel aanschrijven’, verklaart Spierings. (KvdL)