“‘Extra investeren in hoger onderwijs’”

Nederland moet investeren in hoger onderwijs en onderzoek om niet verder achterop te raken in Europa. Dat schrijft de Sociaal-Economische Raad (SER) in zijn advies aan het ministerie van Onderwijs over de gevolgen van maatschappelijke ontwikkelingen voor het hoger onderwijs en onderzoek.
Nederland is in Europa een redelijke middenmoter wat onderwijs betreft. Van de ambitie om te behoren tot de koplopers is ons land nog ver verwijderd. Bovendien dreigt Nederland verder af te glijden als er geen investeringen worden gedaan.
De raad adviseert het ministerie een ‘sixpack’ van maatregelen. De overheid moet zorgen voor een gedegen basisbekostiging van het hoger onderwijs. Om tot de koplopers in Europa te behoren moet zelfs extra worden geïnvesteerd. Pas dan vindt de raad het redelijk om het collegegeld voor het hoger onderwijs te verhogen.
Hoger onderwijsinstellingen mogen ook collegegelddifferentiatie invoeren, als het voor de student maar duidelijk is hoe het hogere collegegeld zich verhoudt tot de kwaliteit van de opleiding.
De manier waarop het hoger onderwijs bekostigd wordt blijft ongewijzigd, als het aan de SER ligt. Een vraaggerichte financiering, waarbij de student onderwijs ‘koopt’ door middel van vouchers of leerrechten, brengt volgens de raad nog te veel onzekerheden met zich mee, zowel voor studenten, als voor instellingen als voor de overheid. (SW)

Kijk voor het volledige advies op de website van de Sociaal-Economische Raad.