Kritiek op vermindering bètavakken zwelt aan

Het voornemen van onderwijsminister Van der Hoeven om het mes te zetten in de bètavakken in de hogere klassen van havo en vwo stuit op steeds meer kritiek. Nu heeft ook de Onderwijsraad zich geschaard in de rij critici van de verlichting van het zogeheten studiehuis.

De Onderwijsraad, het belangrijkste adviesorgaan aan de minister, betoogt dat de maatregelen de ambitie ondermijnen om als kenniseconomie door te dringen tot de Europese top. De raad stelt dat het plan de doorstroming naar het technisch onderwijs zal bemoeilijken. Eerder kwamen de rectoren van de drie technische universiteiten met vrijwel gelijkluidende kritiek, evenals bèta-popularisatiestichting Axis (samen met universiteitenvereniging VSNU, werkgeversorganisatie VNO-NCW, enkele multinationals en MKB-Nederland) en de KNAW (Koninklijke Academie van Wetenschappen).

In januari kwam Van der Hoeven in het discussiestuk ‘Ruimte laten en keuzes bieden in de tweede fase havo/vwo’ tegemoet aan klachten uit het middelbaar onderwijs. Leerlingen zouden bezwijken onder de studielast. De minister wil daarom in het vwo-profiel natuur en techniek eenderde van de wiskunde-uren schrappen. Scheikunde en natuurkunde zouden allebei tachtig uur inleveren. Bij vwo-profiel natuur en gezondheid, de zachtere bètavariant die veel meisjes trekt, zou natuurkunde niet meer verplicht zijn en wiskunde uren inleveren.