Nijs blijft bij koppelingswet

Staatssecretaris Nijs van Onderwijs is niet bereid onderhurende studenten die zich niet bij de gemeente kunnen inschrijven verder tegemoet te komen. Die dreigen in juli hun uitwonende beurs te verliezen.
Kamerlid Vergeer-Mudde (SP) wilde dat uitwonende studenten hun beurs ook mogen behouden als ze aan de hand van bijvoorbeeld een bankafschrift of een huurcontract kunnen bewijzen dat ze niet meer bij hun ouders wonen. Volgens Nijs kan de Informatie Beheer Groep (IBG), die de studiefinaniering uitkeert, echter geen andere bewijzen accepteren dan een inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie.
De IBG controleerde begin dit jaar van alle eerstejaars studenten of zij correct waren ingeschreven bij het bevolkingsregister in hun woonplaats. De Koppelingswet maakt die controle sinds kort mogelijk. Bij ongeveer vijfduizend studenten bleek het woonadres dat ze bij de IBG hadden opgegeven niet overeen te stemmen met de gegevens van de gemeente. Dat kan duiden op fraude, maar in veel gevallen zouden de studenten de inschrijving zijn ‘vergeten’. Ook zouden veel studenten illegaal (onder)huren, waarbij de huisbaas inschrijving vaak verbiedt.
Zowel de studentenbonden LSVb en ISO als verschillende kamerfracties hebben daarom geprotesteerd tegen de bestandskoppeling. Studenten zouden vanwege de kamernood vaak geen andere keuze hebben dan illegale onderhuur.
Staatsecretaris Nijs ontkent dat de Koppelingswet de kamernood sterk verergert. Volgens haar is het van belang dat studenten zich ‘net als iedereen’ correct inschrijven bij de gemeente. Wel kondigde ze een onderzoek naar de kamernood aan.
Overigens krijgen studenten van de IBG nog tot 1 juli de tijd hun inschrijving in orde te maken. Doen ze dat niet, dan wordt hun uitwonende beurs met terugwerkende kracht vanaf 1 april omgezet in een voor thuiswoners. (WvD/HOP)