Filmpje CMD-studenten is Project van het Kwartaal

Jeroen van Geel, Jan-Willem Wouters, Harmen Hoogwerf en Johan Michels hebben gisteren de verkiezing van Project van het Kwartaal gewonnen. Met hun cd-rom ‘Het productieproces van een foto’ wonnen de studenten Communication & Multimedia Design een cd-bon en een kans op de titel Project van het Jaar. Daarmee kunnen ze uiteindelijk vijfhonderd euro verdienen.
Het was de eerste keer dat CMD’ers aan de verkiezing meededen die elk kwartaal wordt georganiseerd door de Academie voor ICT & Management.

Visualiseer een productieproces door middel van een flashfilmpje van maximaal vijf minuten. Dat was de opdracht die de studenten CMD kregen. Beeld en geluid moesten elkaar daarbij versterken. In ‘Het productieproces van een foto’ laten de studenten de foto’s in een fotoalbum tot leven komen. Daarnaast dienen animaties als ondersteuning bij uitleg over bijvoorbeeld het ontwikkelen van een filmpje.
Origineel en een goede koppeling tussen onderwerp en uitvoering, was het oordeel van de jury, bestaande uit docenten Dolly van Rossem, Jolanda van Houten en Luc van Leeuwe. Maar de jury was vooral onder de indruk dat de groep haar eigen mening ondergeschikt maakte aan het groepsbelang. ‘Je leert dat je niet je eigen zin kunt doordrijven’, zegt Johan Michels.
Dat de CMD’ers niet over één nacht ijs gingen met hun ontwerp, blijkt uit de presentatie. Ze tonen welke fases ze hebben doorlopen in het creatieve proces, van initiatieffase, via de onderzoeksfase en conceptfase tot een uiteindelijk design. Een goed doordacht geheel.
De jury was dan ook verbaasd dat hun tegenstanders geen volledig plan van aanpak hadden. Het prototype van de studenten Hogere Informatica voor een aansturing van een pneumatisch bewerkingscentrum maakte wel indruk op de jury die met eigen ogen kon zien hoe een miniatuurversie van een bewerkingsstraat blokjes verplaatste, stansde en ze naar een lopende band bracht. Het geheel werd aangestuurd door een computerprogramma dat door de HIO-studenten was ontworpen. De leuke demonstratie ten spijt zag deze groep de titel Het Project van het Kwartaal aan zich voorbij gaan. (MvH)

Zie ook Impuls nummer 17 op donderdag 5 juni.