HBO-raad wil snel bekostiging zorgmasters

Het hbo kan snel en relatief goedkoop een bijdrage leveren aan bestrijding van de personeelstekorten in de gezondheidszorg. Dan moet staatssecretaris Nijs wel de hbo-masteropleidingen voor ‘nurse practitioners’ bekostigen.
Nurse practitioners en ‘physician assistents’ zijn twee nieuwe functies in de gezondheidszorg. Het gaat om verpleegkundigen die na hun bacheloropleiding nog enige tijd hebben doorgeleerd. Ze kunnen dan bijvoorbeeld eenvoudige medische handelingen uitvoeren, toegepast onderzoek doen of onderwijs geven, waardoor ‘echte’ artsen meer tijd overhouden voor het grotere werk.

Volgens de HBO-raad kan het aantal studenten voor de tweejarige duale opleidingen oplopen tot 1500 studenten per jaar. Zo kunnen vrij snel grote aantallen nieuw personeel beschikbaar komen. En dat voor relatief weinig geld: de opleidingskosten per student zijn ongeveer 44.000 euro, terwijl de studie van een basisarts bijna het drievoudige kost.
In een plan van aanpak dringt de HBO-raad er bij staatssecretaris Nijs op aan dat ze de hbo-masteropleiding bekostigt. Nijs’ voorganger minister Hermans placht de opleiding tot nurse practitioner als voorbeeld te noemen van ‘maatschappelijk relevante hbo-masters’ waar het Rijk voor zou moeten betalen.

Verschillende hogescholen (Hanzehogeschool Groningen, Inholland Diemen, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Hogeschool van Utrecht en Fontys Eindhoven) bieden al private opleidingen tot nurse practitioner aan. De studenten moet de kosten van ongeveer 15.000 euro per jaar daar nu nog zelf betalen. (WvD/HOP)