‘Kamerbemiddelaar mag niet dubbel vangen’

Direct Wonen heeft geen recht op bemiddelingskosten van zowel de huurder als de verhuurder van een zelfstandige woonruimte. Dat heeft de Rotterdamse kantonrechter bepaald.
Het Landelijke Studenten Rechtsbureau (LSR) had de procedure aangespannen namens een klant van Direct Wonen. Aanleiding vormden ‘vele’ klachten over kamerbemiddelaars, die aan beide partijen in een overeenkomst ongeveer een maandhuur aan bemiddelingskosten doorberekenen.
Inclusief borgsom en btw moet de huurder dan ruim drie keer de maandhuur betalen. ‘Afzetterij’, vindt ISO-voorzitter Linda van Beek. ‘Die bureaus maken misbruik van de kamernood. Daarom is deze uitspraak belangrijk’, aldus Van Beek.

Op dit moment zijn vele duizenden studenten op zoek naar woonruimte. Hoeveel ze opschieten met dit vonnis, moet nog blijken. Het LSR probeert nu voor zelfstandige wooneenheden een algemene regeling af te dwingen. ‘Dat zou het mooiste zijn’, aldus Patrick Gorter van het LSR.
Maar ook als die regeling er zou komen, betekent dit nog niet dat kamerzoekenden daarvan profiteren. ‘Voor zelfstandige woonruimte zijn de bepalingen in de wet veel dwingender’, aldus Gorter. (PH/HOP)